Avatar billede svla Mester
16. december 2015 - 16:39 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows 8.1 / Windows 10 / Diskhåndtering

Har en ASUS G56Jk-CNO064H Laptop
Med Windows 8.1

Fra ny af var der, når man kigger i diskhåndtering følgende partitioner på disk:

EFI-systempartition 100 MB,
C-drev,
D-drev
Genoprettelsespartition på 20,01 GB,

Herefter opgraderede jeg til Windows 10, og så var partitionerne således:

EFI-systempartition 100 MB,
Genoprettelsespartition på 900 MB,
C-drev,
D-drev
Genoprettelsespartition på 20,01 GB.

Herefter lavede jeg en reinstallation af computeren for og komme tilbage til Windows 8.1, og det kom jeg også, men der var stadig væk de samme partioner, men ikke som da den var ny.

Herefter opgraderede jeg igen til Windows 10, og så var partitionerne således:

EFI-systempartition 100 MB,
Genoprettelsespartition på 900 MB,
C-drev,
Genoprettelsespartition på 450 MB MB,
D-drev
Genoprettelsespartition på 20,01 GB.

Jeg forstår ikke hvorfor der nu til sidst er kommet den partition på 450 MB og den på 900 MB
Den genoprettelsespartition på 20,1 GB er jo den som er lavet fra fabrikken.

Er der måske en som lige kan hjælpe mig med lidt råd og vejledning til om de to andre genoprettelsespartitioner blot kan slettes ?
Kan jeg evt. slette dem og så lave en ny reinstallation af computeren og så håbe på at den ser ud som ved køb?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2015 - 17:53 #1
En Genoprettelsespartition på 20,01 GB, det var dog voldsomt.
Har du en Windows DVD? Eller kan du lave 3 ud fra genoprettelsen?
Men ja, de 2 nye genoprettelser må kunne slettet efter som de ikke hører til windows 8.1
Har rullet tilbage ved hjælp af windows? eller ved hjælp af den oprindelige genoprettelse?
Avatar billede svla Mester
16. december 2015 - 18:02 #2
Jeg har rullet tilbage fra Windows 10 til Windows 8.1 ved og lave en geninstallation på computeren
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2015 - 18:06 #3
hvis du vil blive ved med at gå tilbage til win8, så lad være med at indlæse win10.
Du kan (din pc er nu kendt hos microsoft) hente en cd/usb-download og lave en helt ren win10. Så kan du ikke gå tilbage, og du skal have en kopi af data FØR du gør det. Men du vil få en bedre win10.
Hvis du vil være på 8.1, hvorfor så opgradere flere gange. Igen, backup af data, slet alt nytilkommen, og indlæs data igen.

Men tag nu en beslutning - og lav et image af disken før du ændre system. Så kan du altid gå tilbage til præcist det, du kom fra (igen, data skal du have backup af ved siden af).
Avatar billede svla Mester
16. december 2015 - 18:07 #4
Hvor kan man for øvrigt se hvad der er på en genoprettelsespartition ?
- Så kan jeg jo se hvad de indeholder
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2015 - 18:08 #5
jf #2, der er en afinstallering af win10 indbygget i win10 - du har ca 30 dage fra installation til at gøre det. Hvis du bruger den, så vil maskinen være som før du fik win10 på.
Så 'fejlen' ligger i, at du gik tilbage den forkerte vej.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2015 - 19:01 #6
Har du under dit C: Drev en mappe der hedder eSuport?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2015 - 19:20 #7
Avatar billede svla Mester
16. december 2015 - 20:21 #8
Jf#3
Jeg har har købt min ASUS til brug i sommerhus i et ½ år, og er nu færdig med og bruge den, har flyttet alle mine data til stationær igen.
Jeg opgraderede til Windows 10 blot for og prøve det, fandt så ud at at der var blevet lavet en ny partitrion ved opgraderingen, det var derfor jeg lavede en reinstallation af computeren og troede så at den igen var som fra ny, og det er det jeg gerne vil have den bragt tilbage til, uden ekstra partioner. Og så var det det med at nu den var tømt for data kunne jeg lige øve mig lidt på de forskellige ting.

Jf#6
Jeg har en mappe under C-drevet som hedder Esuport

Ff#7
Jeg har kigget på dine uploads, med på min computer har jeg ingen steder jeg kan se hvad der er på partionerne undtagen C og D drev, i diskhåndtering ser det jo også ud til at de er 100% ledig
-Kan jeg så blot slette dem uden at der sker noget ??
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. december 2015 - 20:31 #9
Jeg har tilført Drev bogstavet ved hjælp af dskpart ellers kan du ikke se indholdet.
Hvis du ikke har lavet Gendannelses DVD/BD- eller Iso fil kan du ikke slette den
http://web.gratisupload.dk/f/8uro9irsn9/
Avatar billede svla Mester
08. januar 2016 - 16:22 #10
Til Poko1  #9

Hej
har været væk herfra et stykke tid , men har arbejdet stadigvæk med min harddisk, kan du hjælpe mig med hvordan jeg via diskpart får tilført drevbogstav.
Har forsøgt mig med diskpart, men kunne ikke få programmet til og vise partioner, kun selve disken.
kan du hjælpe med hvodan diskpart kan vise partionerne på disken
Håber på lidt hjælp.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. januar 2016 - 19:03 #11
jeg har lavet en vejledning i brugen af diskpart, jeg har ikke en disk med en recovery partition på lige nu! Men håber du forstår fremgangs måden.
http://web.gratisupload.dk/f/8uw7q9rpf0/
Avatar billede svla Mester
09. januar 2016 - 15:15 #12
#11
Tak for din oploadede vejledning.

Har prøvet igen med og få drevbogstaver på mine partitioner på 450 MB og 900 MB
Hvad jeg har gjort med diskpart kan du se på linket herunder:

http://web.gratisupload.dk/f/8uwb4g261i/

Jeg kan nu i stifinger se de to partitioner.
Men der er ikke kommet drevbogstaver på når jeg kigger i filhåndtering, ligeledes er der heller ikke i filhåndtering nogen menuer ved højreklik på de to partitioner, jeg kan derfor stadigvæk ikke få dem slettet.

Har jeg ikke gjort det korrekt i diskpart?
Har du en løsning til hvad der er galt ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. januar 2016 - 17:30 #13
Hvis du kun vil have dem slettet har jeg skrevet en vejledning Her!
http://web.gratisupload.dk/f/8uwddw954i/
Avatar billede svla Mester
09. januar 2016 - 21:41 #14
Hej poko 1

Tak for dine vejledninger, jeg har nu fået løst mit problem med og slette partitionerne, jeg havde ikke i diskpart fået det sidste parameter "override" med, og derfor blev der ikke slettet noget.
Min Computer fungerer nu fint, er opgraderet fra Windows 8.1 til Windows 10, de partioner som var oprettet er nu blevet sletttet og lagt sammen med mit C-drev, så alt fungerer fint nu, der er nu kun de partioner som jeg mener skal være på Computeren.

Tusind tak for hjælpen, selv om det trak lidt ud.

Læg et svar til point, og jeg lukker.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. januar 2016 - 08:57 #15
Læg selv svar samler ikke! :-)
Avatar billede svla Mester
10. januar 2016 - 15:31 #16
svar