Avatar billede arnepedersen Forsker
09. december 2015 - 10:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hurtig harddisk

Jeg har købt et sd kort på 32 GB til mit videokamera Desværre passer det ikke til kameraet.

Så fik jeg ideen til at sætte det i min Computer og bruge det som ekstra harddisk.
Nu viser det sig at mine dokumenter arbejder langt hurtigere en hvis de lå på "gammeldags" harddisk.

Vil det sige at med SD kort bliver min computer lige så hurtig som en SSD harddisk?
Selvfølgelig kun på det der er lagt på SD kortet.
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2015 - 14:40 #1
Det lyder mærkeligt. Der er mange forskellige typer SD-kort med stærkt varierende hastigheder, men selv de allerhurtigste klasse-10 kort er langt langsommere end en almindelig 7200 rpm harddisk, og *meget* langsommere end en SSD.

Kan det tænkes din harddisk er overfyldt eller fragmenteret, og derfor langsommere end den bør være?
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. december 2015 - 15:27 #2
Det forstår jeg så heller ikke.
Mit SD kort er klasse 10.

Min teori går på at SD kort ikke har bevægelige dele lige som SSD harddiske.
Min "gamle" harddisk - hvor filerne lå før - er en ekstern USB 3 disk. Den burde da være rimelig hurtig.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. december 2015 - 17:13 #3
Jeg må give viperine Ret!
Jeg har lige lavet et eksperiment! Har først prøvet at flytte 3,54Gb fra mit SSD Drev til et HD SD Kort (Class10) det tog Ca. 33 gange så lang tid som at flytte de samme filer fra SSD Drev til et HDD Drev på 4500 omdrejninger.  http://web.gratisupload.dk/f/8uq8sjd4i0/
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. december 2015 - 18:11 #4
Poko1 jeg ved ikke om du har misforstået det. Men jeg taler ikke om at flytte filer, men at arbejde med Excel ark og andre filer jeg selv har lagt over på SD kortet. Håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. december 2015 - 18:40 #5
Nej jeg mener ikke jeg har misforstået "Nu viser det sig at mine dokumenter arbejder langt hurtigere" Hvis du kigger på billedet kan du se det er mine Dokumenter Word Exell Acess og PDF filer.
Og de åbner bestemt ikke hurtigere fra kortet!
Jeg ville i stedet bruge det som fkstra RAM, Ved at sætte det som ReadyBoost.
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2015 - 18:42 #6
Det er ligegyldigt, arne. Kortet skal læse og skrive på samme måde om du flytter en fil eller åbner den i et program.

Klasse 10 betyder at det mindst skal kunne læse og skrive 10 MB/s.
Mindst - så er der så kort der kan mere end det, men det hurtigste jeg nogensinde har hørt om har været 100 MB/s, og det er så for det bedste af det bedste. En god kvalitet "gammeldags" harddisk kan læse/skrive 100-200 MB/s, og en SSD er som regel på mindst 300.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2015 - 09:45 #7
Her kan du se hvorfor mit Flash drev ikke kørte over 10 MB/s..
Windows 7 understøtter Windows ReadyBoost. Denne funktion bruger eksterne USB-flash-drev som et harddisk lager for at forbedre disk læse-skrive ydelsen Understøttende eksterne typer hukommelse omfatter USB stik, SD-kort, og CF-kort. ReadyBoost  vil dog ikke give en bedre læse-skrive ydelse, når den primære disk er en SSD, Windows 7 deaktiverer derfor ReadyBoost, når du læser fra et SSD-drev

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/using-memory-storage-device-speed-computer#1TC=windows-7
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. december 2015 - 14:37 #8
Jeg bruger Win 10. Og har ikke brugt mit SD kort til ReadyBoost.

Det bliver udelukkende brugt som en ekstra harddisk.
Fordelene er:
Jeg havde før en ekstern harddisk siddende på et USB3 stik.

Nu er jeg fri for det.(jeg ønsker ikke mine dokumenter ligger på C drevet).
Når jeg benytter SD kort med de dokumenter jeg anvender dagligt, så "slæber" jeg ikke rundt på en extern harddisk.

Når jeg så erfarer at min PC, med nævnte dokumenter virker hurtigere, så forstår jeg ikke Jeres udsagn.
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. december 2015 - 08:53 #9
For resten mener i også at et USB stick heller ikke er lige så hurtigt som ekstern harddisk?

For så vil jeg bruge det i stedet for.
(det fylder heller ikke så meget som en ekstern harddisk)
Mvh Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. januar 2016 - 08:49 #10
Vil gerne lukke, er overbevist. poko1 er du venlig at lægge et svar?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. januar 2016 - 09:38 #11
Samler ikke point :-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. januar 2016 - 10:01 #12
Tak for din hjælp.
Arne