Avatar billede johnnybp Juniormester
28. oktober 2015 - 11:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

brug af setver.exe i win7 og win10

Jeg har en række 3,5"diske med backup af diverse dokumenter og cad filer genereret i DOS622 med kommandoen "backup"
Jeg kan gendanne filerne på en gammel win98 pc med kommandoen Restore.exe og med linien device=setver.exe i config.sys og kommandoen setver restore.exe 622. Så tror restore.exe at filsystmet er dos622. Det virker fint i win98.
Jeg vil hellere bruge min nyere 32 bit computer med win7 eller win10 (dual boot). Begge filsystemer har setver.exe liggende, men når jeg kører den, får jeg at vide at den skal loades i config.sys.
Config.sys findes jo ikke, hverken i win7 eller 10 og når jeg opretter den ignoreres den. Jeg har prøvet at lave en config.nt, men den virker heller heller ikke.
Hvordan får jeg så loadet setver.exe?
Det undrer mig at setver.exe er med i både win7 og 10, men at man tilsyneladende ikke kan bruge den.

jeg vil hellere bruge nin nye
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2015 - 11:59 #1
prøv dette forslag fra nettet
You will need to navigate to c:\windows\system32 in Windows Explorer. Scroll down till you find systedit.exe and right click on it. Choose Run as Administrator. edit edit the autoexec.bat or the config.sys file. Then choose Save. Exit the sysedit.exe command and reboot your computer.

jeg er på 64bit windows, så jeg har ikke systedit.
Avatar billede johnnybp Juniormester
28. oktober 2015 - 12:51 #2
Har prøvet - Det virker ikke Win10 er ligeglad med hvad der står i config.sys. Jeg har prøvet at angive setver.exe både alene og med den fulde sti. Det er sjovt nok, men når man kører setver alene får man at vide at både winword og excell er sat op til dos4.0
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2015 - 13:28 #3
så er der en sikker vej. Gratis.
https://www.virtualbox.org/
med det program på din win10 maskine kan du oprette en virtuel pc med win98. Sæt fx 10gb af til harddiskplads (den bruger ikke 10gb - men op til - der bruges kun den fornødne plads). Du kan dele mapper fra win10 med din win98, så du let kan flytte filer mellem de to.
Du kan rent faktisk sætte det op, så win98 bliver 'usynlig' - der er kun menulinjen (den kan du så placere fx i toppen af skærmen), og derfra kan du starte win98-programmer samtidig med at du har win10-programmer kørende i andre vinduer.
Avatar billede johnnybp Juniormester
12. november 2015 - 10:14 #4
Det lyder fornuftigt, og da der ikke er kommet andre besvarelser bliver du vinder
Avatar billede johnnybp Juniormester
12. november 2015 - 10:23 #5
Det kan godt være at pointsystemet på kandu er simpelt, når man lige ved hvordan. Men jeg der kun bruger det et par gange om året har svært ved at a) lukke et ubesvaret spørgsmål b) give point til det gode svar.
Lige nu forsøgte jeg i bedste mening, men resultatet blev at jeg gav pointene til mig selv.

Hvorfor er der ikke bare en tikbox ved hvert svar, til point og en anden ved det oprindelige spørgsmål, så man kan hurtigt lukke en tråd, der ikke er besvaret tilfredstillende
MVH og tak for indsatsen
Johnny
Avatar billede johnnybp Juniormester
12. november 2015 - 10:37 #6
Og hvordan redigerer man så i et afsendt svar?
Der skulle selvfølgelig have stået Eksperten og ikke Kandu