Avatar billede 1Dorte Guru
23. oktober 2015 - 09:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opdel en MP4 fil?

Hej
Jeg har en del lydbøger som mp4 filer. Hver lydbog består af 1 fil, dvs. måske 12 timer i en fil. Jeg vil gerne kunne dele den op. Det er mest optimalt, at opdel den i bogens kapitler, men det er også ok, hvis det fx var 24 filer a 30 minutter.

Jeg har prøvet med forskellige programmer.
Jeg kan se bogens kapitler i VLC media player. Her kan jeg også godt opdele den, men det kræver, at computeren afspiller hele lydbogen. Og at jeg selv går til computeren, når jeg ønsker den opdelt.
Jeg har også downloadet Free MP4 Splitter. Her kan jeg skrive, at jeg fx ønsker 24 dele. Den opdeler i løbet af ca. 3-5 minutter i 24 dele. Men bagefter kan de ikke afspilles, selv om fil typen er stadig MP4-video.

Kan du hjælpe?

Hilsen
Dorte
Avatar billede larsen45 Juniormester
23. oktober 2015 - 13:44 #1
Det er vel bare fordi den ikke gemmer i det korrekte format.
Tjek hvad den gemmer som, og ret eventuelt lydformat med et andet program bagefter. Du kan se format ved at højreklikke på filen og tjek filtype under egenskaber.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. oktober 2015 - 15:39 #2
Brug XMedia Recode (http://www.xmedia-recode.de). Det kan lynhurtigt gøre det. Handbrake kan ikke gøre det uden at omkode filen.
1) Hent + Installér + Start programmet
2) Indlæs filen i XMedia og markér filen på listen, så du kan se alle fanebladene. Angiv også en destination for outputfilen.
3) Første faneblad: Angiv MP4 som outputformat. Sæt Audio only.
4) Audio fanebladet: Sæt "Mode:" til værdien Copy (ikke convert).
5) Filters/Preview: Kig efter feltet "Chapters:" og angiv 1. kapitel som både start og slutpunkt. Altså sæt begge dropdown-menuer til 1. kapitel.
6) Klik på "Add to queue" i topmenuen og dernæst på Encode. Det tager ganske få sekunder.
7) Gør nøjagtig det samme med efterfølgende kapitler, når du har checket, at det første kapitel/fil kan afspilles.
Avatar billede 1Dorte Guru
23. oktober 2015 - 21:46 #3
Hej eurositi

Super vejledning, som jeg mener, at jeg har fulgt.
Det er nemt, MEN selv om jeg under fanen Filters/preview ændrer chapters til fra kapitel 2 til kapitel 2, og starttiden ændres automatisk. Starter filen fra Kapitel 1.
Altså den første fil er udelukkende kapitel 1.
Den næste fil er både kapitel 1 og 2.

Hvad gør jeg forkert?

Hilsen Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
25. oktober 2015 - 09:30 #4
Jeg testede lige en af mine egne videofiler med kapitler i XMedia, og det fungerer fint. Men jeg tror ikke, at du gør noget forkert. Det kan måske skyldes lydformatet, men det er bare løst gætværk.

Plan B er en tand mere "nørdet"...
1) Hent HandbrakeCLI på: https://handbrake.fr/downloads2.php
2) Udpak ZIP-filen (som indeholder HandbrakeCLI.exe samt to mapper Docs og fonts). Placer indholdet i den samme mappe, som den fil, du vil arbejde med, ligger i. F.eks. mappen Videoer. 2a) Det er nemmest at arbejde i en mappe, som ikke indeholder ret meget andet, end HandbrakeCLI samt den/de filer, du vil arbejde med.
2b) Omdøb din MP4-fil til noget, som ikke indeholder mellemrum, f.eks. "Lydbog.mp4"
3) Gå til Windows kommandoprompt (skriv CMD i søgefeltet i Windows startmenuens søgefelt) og kør CMD.exe.
4) Der åbnes et sort skærmbillede, som viser din aktuelle mappeplacering, f.eks. C:\users\ditnavn\
5) Skriv: cd videos (hvis din fil og HandbrakeCLI ligger i denne mappe)
6) Du er nu i C:\users\ditnavn\videos og er klar til at køre HandbrakeCLI.
7) For at udtrække f.eks. kapitel 3, skriver du:
handbrakecli -c 3 -i lydbog.mp4 -o 3.mp4
8) Programmet konverterer kapitel 3 og lægger indholdet i filen 3.mp4 i samme mappe, som du befinder dig i. Check, at filen kan afspilles med Windows Medieafspiller eller VLC.

... Lad mig høre, om det gik. :)
Avatar billede 1Dorte Guru
28. oktober 2015 - 21:39 #5
Hej Eurosti
Først vil jeg gerne beklage, min lange svartid (pludselig sygehusbesøg osv. af undskyldninger)

Jeg har forsøgt at gøre som du gør. Når jeg kommer til punkt 7. Sker der jo pludselig meget i den sorte skærm: Den åbner lydbogsfilen. Jeg kan se forskelige data om filen. Den scanner titlerne, men skriver "Could not read data". og "no title found". Og Handbrake lukkes.

Der ligger ingen ny fil.

Hilsen Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
30. oktober 2015 - 11:33 #6
Ja, så har det noget helt konkret med filen at gøre. Jeg testede metoden på en af mine egne videofiler med kapitler, og det fungerede fint.

Spørgsmålet er, om der er en slags Digital Rights Management (DRM / kopibeskyttelse) i den?

Denne metode til at checke det, virker med alle versioner af Windows:
http://www.technipages.com/windows-how-to-check-if-a-video-or-music-file-is-drm-protected
Avatar billede 1Dorte Guru
30. oktober 2015 - 11:48 #7
Jeg har fulgt dit fine link. Filen er ikke beskyttet.
Det er en lydbog, jeg har købt og downloadet på nettet.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. oktober 2015 - 14:29 #8
Prøv at hente dette lille program i stedet:
https://github.com/nu774/m4acut/releases/download/v0.1.2/m4acut_0.1.2.zip

1) Åbn ZIP-filen og træk mappen til dit skrivebord
2) Kopiér lydbogen til samme mappe (altså m4acut_0.1.2)
3) Omdøb lydbogens filendelse fra mp4 til m4a (det er teknisk set præcis samme format, og programmet kræver m4a, så vidt jeg ved)

4) Skriv "cmd" i Windows startmenuen
5) I kommandoprompten skriver du:
cd desktop
cd m4acut_0.1.2
6) Skriv
m4acut -c lydbog.m4a
... Se hvad der sker. :)
Avatar billede 1Dorte Guru
30. oktober 2015 - 15:03 #9
SUPER.
Jeg har dog et lille problem. Nu har jeg mange filer, som tilsidst skal omdømmes fra m4a til mp4. Måske kan man ændre dem på en gang?
Avatar billede 1Dorte Guru
30. oktober 2015 - 15:13 #10
Computeren kan godt afspille m4a, det er min android telefon, som ikke klarer m4a.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. oktober 2015 - 15:44 #11
Du kan afspille alle m4a filer på en Android enhed, hvis du installerer VLC media player.

Kommandoprompten er også dér, hvor du hurtigt ændrer fil-endelsen fra mp4 til m4a. Bare placér dig i mappen, hvor m4a-filerne ligger og skriv:

ren *.m4a *.mp4

Jeg tror ikke, at man kan gøre det inde i Windows's grafiske brugerflade uden at installere et program.
Avatar billede 1Dorte Guru
30. oktober 2015 - 22:09 #12
Hej Eurositi

MANGE TAK for din udholdenhed. Den sidste løsning er jo nem. Kender ikke til kommandoprompten, men det kan da godt være, at jeg skal lave om på det :-)
Tror du, at jeg kunne have fået samme resultat, hvis jeg havde installeret m4acut.exe Bare af nysgerrighed, hvis du allerede ved det.

Hilsen
Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
31. oktober 2015 - 12:01 #13
Godt at høre, at det lykkedes at løse problemet. :)

Kommandolinje (kommandoprompt) programmer er software, hvor udvikleren ikke har gidet at lave en grafisk brugerflade. Derfor kan de kun køres i denne tilstand.
Andre gange er det en simpel nødvendighed, f.eks. hvis grafikkortet i computeren er kaput og Windows' grafiske brugerflade ikke fungerer. Et godt eksempel er TestDisk - et fremragende gratis program til at reparere / redde data fra en ulæselig harddisk.

Microsofts forløber for Windows hed MS DOS (Disk Operating System) og fungerede næsten udelukkende på denne måde.

Forkortelsen for kommandolinje-programmer er CLI (command line interface).
Avatar billede 1Dorte Guru
31. oktober 2015 - 18:57 #14
Tak for oplysningerne.