Avatar billede Snedronning Seniormester
15. oktober 2015 - 14:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Afinstallation af Windows 10 efter 1 måned

Hej
Jeg har en pc som jeg gerne vil have til at køre Windows 7 igen, da den ved en "fejl" er blevet opdateret til Windows 10, men brugeren af pc'en kan ikke finde ud af at bruge den nye version. Desværre er det over 1 måned siden at Windows 10 blev installeret, så det er ikke en option at bruge den ellers indbyggede funktion.

Jeg har cd-rom med Windows 7 på og brugernøglen, så det er ikke problemet. Mit problem er at få fjernet Windows 10 og få lov til at boote op fra cd'en. Er der nogen der kan hjælpe mig med dette.

Meget gerne step by step da det er 1. gang jeg skal prøve det :o)
På forhånd tak for din/jeres hjælp
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2015 - 16:45 #1
Hvis det ikke er nok at formatere disken, så hent en Iso fra linket, læg den på en CD/USB, boot op på den og vælg "Wipe disk"
så bliver partitionen eller hele disken overskrevet. Du kan bare vælge en hurtig overskrivning. Så er windows 10 og hvad der ellers lå på disken helt væk. Så pas på, at du laver backup af filer du vil gemme. http://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. oktober 2015 - 16:57 #2
Tak roundandbald
Men jeg ved i første omgang ikke hvordan jeg skal formatere hd, og jeg kan ikke få pc'en til at læse fra andet en c-drevet. Har prøvet alle genvejstaster for at få startet den op i bios, fordi jeg den vej igennem ville få den til at læse d-drevet med cd'en med Windows 7, men det mislykkes hver gang, tror der er noget der er slået fra/ændret i 10 frem for 7... desværre
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. oktober 2015 - 16:58 #3
Gendannelsespunkt.
Har du et gendannelses punkt fra før opdatering til win 10? Hvis ja er det måske en måde. Jeg har ikke afprøvet dette, så forslaget er uden garanti. Jeg har dog anvendt gendannelse i andre sammenhæng, dog med et kortere tidsinterval end den måned du taler om.
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. oktober 2015 - 17:06 #4
@Uvanga
Nej jeg har ikke umiddelbart et gendannelses punkt. Der har været et, men det var der kun de første 30 dage... desværre :o(
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2015 - 17:23 #5
Ok så prøver vi først med formatering.
Boot op på din installations DVD og vælg den nederste mulighed som er bruger defineret. Her vælger du formater. Efter formateringen skal du så bare vælge install.
Avatar billede Snedronning Seniormester
15. oktober 2015 - 17:35 #6
@Roundandbald
Mit problem er bl.a. at jeg ikke kan boote op fra cd :-S
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2015 - 17:37 #7
Hvilken pc er der tale om?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2015 - 17:58 #8
Vil det sige, at du har prøvet, medens computeren er under opstart,
at holde skiftevis F1-F2-F8-F-12 og Esc nede? Og hvad sker der så, når du gør det?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2015 - 21:28 #9
På nogle computere kan man komme i boot menu med tasterne f10 og f11 under opstart, hvor man så vælger hvad man vil boote fra
Avatar billede Snedronning Seniormester
01. november 2015 - 18:35 #10
Hej,

Undskyld jeg ikke har svaret længe!

Jeg er nu vist nok kommet så langt, at jeg har fået afinstalleret Win10, men når jeg nu vil starte pc'en op, får jeg en fejl der hedder:

BOOTMGR mangler
Tryk Ctrl+Alt+Delete for at genstarte

Men når jeg trykker Ctrl+Alt+Delete kommer jeg ud, hvor jeg kan vælge F2 og F10, men de virker ikke, vil rigtig gerne ind i boot menuen og fortælle, at pc'en skal starte op fra cd'en der sidder i med Win7.

Har I nogle forslag?
Avatar billede Snedronning Seniormester
03. november 2015 - 13:29 #11
Hej igen

Jeg ved ikke helt hvem jeg skal give pointene, da jeg har sakset lidt i jeres forslag og dem jeg fandt ved at google...

Men min opgave er nu løst, jeg måtte holde Shift nede og så i flæng trykke på de forskellige F-taster, er ikke klar over hvilken der gjorde, at jeg endelig kom i BIOS og kunne vælge at pc'en skulle starte op fra cd'en.

Men summasummarum er, at jeg nu har en pc med Windows7 som kører igen :o)
Avatar billede Snedronning Seniormester
28. januar 2016 - 09:03 #12
Da jeg ikke har fået respons fra forslagsgiverne, giver jeg mig selv pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2016 - 15:49 #13
Det er bare i orden med mig :-)
Jeg hopper af tråden her