Avatar billede vagabonden Nybegynder
19. september 2015 - 11:30 Der er 1 kommentar

Hjælp til svendeprøven IT-Supporter

Hej alle sammen,

Jeg skal snart til svendeprøven som IT-Supporter og her har jeg valgt at fremlægge om DNS, uheldigvis har jeg en CISCO lærer som ikke har nogen som helst ide om hvad DNS er.

Derfor står jeg lidt i det problem at jeg ved jeg skal fremlægge for en Microsoft sensor, dette går mig meget på da min lærer siger til mig at det bare skal være basic viden, hvorimod at DNS er et kæmpe emne at fortælle om og jeg er meget i tvivl hvad jeg kan nå at fortælle om DNS og hvad der er vigtigt når jeg kun har 10-12 min at fremlægge i?

Derfor ville jeg høre om der var nogle herinde som måske havde fortalt om DNS til deres Svendeprøve eller har nogle ideer eller kommentarer til hvad der kunne være en god ide at fortælle om.

Det er tiltrods alt en Svendeprøven ? Så jeg tænker man skal gå meget i dybten og forklare om de forskellige zoner, typer af dns servere, ROOT Hierarkiet og de mange records? men allerede dette vil bestemt tage længere end 10 min ?

Ud over det tænkte jeg at man måske kunne tage udgangspunkt i denne video https://www.youtube.com/watch?v=72snZctFFtA som forklarer ret godt på basic niveau hvad DNS er og gør ? Dertil tager det nok 4-5 min at forklare alt derfra også kunne man evt snakke lidt mere i dypten på nogen af tingene?

Håber der er nogle flinke microsoft personer herinde :)

(Skal siges jeg ikke vidste man kun havde 10 min, vi fik af vide tidligere vi havde omkring 20-30 min).

//Patrick
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2015 - 02:13 #1
ja sådan en video ku godt bruges til oplæg.

jeg synes, hvis du laver en disposition med de mest vigtige grundlæggende ting på, og klarer den først, så kan du gå dybere ned i de herefter mest brugte ting bagefter.

hieraki af vigtighed:

basics
--detaljer
----udvidet
------udvidet detaljer

jeg ved ikke hvordan jeres eksamen skal foregå, det må åbenbart være anderledes end da jeg selv tog den. jeg havde net lille netværk vi selv havde lavet, og trak et emne. det blev at der var en specifik fejl på min opstilling, at den ikke ku printe ud fra klienterne. opgaven gik så på at forklare hvordan jeg vil finde fejlen, og herefter så finde+rette den.

det viste sig at læreren havde slået noget fra i DNS, bare et flueben, således at domænet ikke kendte printeren. :)

du kender http://gratisdns.dk ikke ?
hvis eksamen skal helt ned og du skal redegøre for Arecord, Cname, og alle disse ting, så mener jeg det hører til under udvidet/udvidet detaljer.

og til sidst vil jeg nævne, hvis du IKKE har en kyndig lærer i DNS, så synes jeg ærligt talt du skal gøre opmærksom på det!

og hvis en cisco ekspert ikke ved hvad DNS er, så er han til grin. :)

tal med din lærer!