Avatar billede Larslarsen2 Nybegynder
19. september 2015 - 09:45 Der er 3 kommentarer

Popcorn time - bøde - Hvad tænker i?

Hej Alle

En af mine venner har fået et brev fra et advokat firma der skriver omkring brug af popcorn time og at der er en bøde på 2200kr der skal betales. (Jeg har ikke selv læst brevet men fået det beskrevet).

Der står at der er blevet set en specifik film fra den adresse han bor på.

Mærkeligt punkter:

- Brevet har ikke noget navn det specifikt er skrevet til - kun adressen.
- Ingen i hans husstand har set den film der er nævnt.

Er dette brev en del af en skræmmekampagne eller er der noget om det.
Vil man kunne bevise at man har set noget på popcorn time ?

Nogen der har erfaringer med disse breve.

Tak
Avatar billede eurositi Ekspert
19. september 2015 - 11:19 #1
Din ven skal selvfølgelig ikke betale en bøde for en film, han ikke har set. I det hele taget er det noget nær umuligt at bevise juridisk, hvem der i givet fald har gjort det - det er også derfor, at brevet ikke er personligt adresseret.

Døm selv ud fra disse diskussioner/artikler:
https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/32gzg3/popcorn_time_og_b%C3%B8der/
http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2705863/eksperter-opkraevninger-til-popcorn-time-brugere-er-som-at-tisse-i-bukserne/

Hvis rettighedshaverne end ikke er i stand til at dokumentere HVILKE piratfilm, der konkret er er blevet tilgået fra den pågældende IP-adresse, er deres erstatsningskrav på f.eks. 2.200 kroner jo baseret på det rene gætværk. Hvis de bare skyder med spredehagl mod alle, som har installeret og brugt Popcorn Time, har de en endnu dårligere sag - og jeg tvivler på, at de vil forfølge den juridisk.

Men en del vil betale - alene fordi det er ubehageligt at modtage en opkrævning af denne karakter, og selvfølgelig også fordi de har lidt dårlig samvittighed, fordi de sandsynligvis HAR downloadet piratfilm.
Avatar billede Larslarsen2 Nybegynder
24. september 2015 - 15:50 #2
Tak for svar.

hypotetisk.. Hvis min ven betalte pga. dårlig samvittighed.

Kunne det ikke ske at der bare kom flere bøder senere på flere film man ikke har set ? .