Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 14:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Er ram-modulerne stået af eller er det bundkortet

Hejsa.

Min PC er blevet meget langsom, og jeg opdager nu, at det kun er 2Gb af 6Gb ram, der virker.

Der er tale om 3 x rammoduler af 2Gb, som vist nok er af typen "syncron". Linket nederst giver en beskrivelse af rammene.

Når jeg tager rammene ud og kun sætter det ene modul i, så virker alle 3 hver for sig, og i bios kan jeg se, at der er 2.040 Mb. Men kommer der flere i, så er der stadig kun 2.040 Mb.

Nuværende ram er disse:
http://northernmicro.com/support/wp-content/uploads/2014/01/Kingston_KVR1333D3N9K3_6G.pdf

Bundkortet er et ASUS P6T Deluxe rev. 1.02G

Hvor mon fejlen er?
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 15:24 #1
Hmmm, kan lige tilføje, at jeg opdagede at min PC nr. 2 har næsten samme bundkort, og tilsvarende ram-moduler (dog andet mærke).
Jeg har nu byttet ram-modulerne om, og kan konstatere at PC-1 fortsat har 2 Gb ram, mens PC-2 har 6 Gb ram. Dermed virker ram-modulerne.

Lugter det ikke af et problem med bundkortet?
Eller er der noget med at der i BIOS skal gøres noget, for at den initialiserer rammene?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 16:10 #2
Kan være indstilling i Windows der tildeler ram evt til grafik.
Dette kan jo have sket ved en fejl.

Hvis du går i msconfig og går i de acvabcerede indstillinger for boot. Hvad står der i feltet "maximal hukommelse"?
Er den tjekket af med kun 2 gb ram?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 16:11 #3
acvabcerede = avancerede :-)
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 16:21 #4
Der er ikke sat nogen flueben og der står 0 nedtonet.

Jeg kan se ved opstart af pc - altså inden indlæsning af Win, at der kun tælles 2Gb. Det samme når jeg går i bios og tjekker status.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 18:28 #5
Har du prøvet at nulstille din bios ved at tage det lille batteri ud i ca 10 minutter?
Husk at afmontere strømmen fra den når du roder derinde.
Og hold startknappen nede når strømmen er afmonteret så bundkort aflades.

Løser det problemet med ram?

Hmm Kiggede lige på et billede af bundkortet, og jeg kan ikke lige lokalisere hvor det lille batteri sidder???
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 18:51 #6
Det skal prøves - jeg vender tilbage.....
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 19:34 #7
Øv, stadig kun 2 Gb. Bilos har været nulstillet, da jeg skulle indtaste tid og dato. Jeg loadede default værdier.
Både Bios og Windows-systemstatus viser 2 Gb.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 19:52 #8
Når du tester en ram ad gangen, er det i samme port du prøver dem?
Virker de individuelt hvis du kører med anden port?

Hvis det kun er en port der virker, er der hardwarefejl på bundkortet
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 20:33 #9
Jeg kan se i manualen, at jeg skal bruge mindst 2 moduler, og at de skal sidde i bestemte slots. Der er nemlig 6 slots. Jeg prøver at lege lidt med det - var ikke lige opmærksom på det.

Men fakta er, at de 3 moduler sidder korrekt.
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 20:47 #10
Det tyder på et nyt bundkort.
Kan man købe et bundkort i dag, der passer til i7 og ram-modulerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 20:47 #11
Ja ok.

De vil så sikkert ikke registreres hvis du sætter i den forkerte start slot.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 21:11 #12
#10 Ja det vil jeg da tro man kan.
Men på det punkt er jeg ikke skrap. Det håber jeg andre kan hjælpe dig med :-)

Hvis du henter Speccy kan den fortølle hvad du kører med, og med de oplysninger burde man kunne finde et bundkort:
https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 21:25 #13
Søger jeg på din ram, kommer der et resultat med bundkort her:
http://m.ncix.com/products/specifications/36335

Man kan så undersøge om nogle af disse bundkort understøtter din cpu
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2015 - 21:26 #14
Men igen. Jeg er ikke specielt ferm på at sammensætte hardware, så jeg kan ikke råde dig lige til hvilket kort der er bedst.
Avatar billede nemlig Professor
09. september 2015 - 21:46 #15
Hej og tak for dine input.

Jeg opretter nyt spørgsmål til bundkortet. Jeg har søgt på mange af dem, som der er listet i dit link, men de er generelt udgået.

Smidt venligst et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2015 - 17:31 #16
Ja det er de sikkert.
Svar