Avatar billede Boejden Seniormester
17. august 2015 - 10:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

optaget CPU på 100% det meste af tiden

min notebook er ved at brænde sammen: den bliver gloende af at køre uafbrudt på fuld skrue: CPU´en kører 98-100% og med et hukommelsesforbrug på ca. 60%

det er primært
svchost.exe der kører med 60-80% forbrug af CPU, medens
NT Kernel ligger på 30-40% når ikke
unit  bruger en 30%
UAFBRUDT!

og samtidig starter maskinen op med en 80 programmer - findes der en oversigt over hvad der kan undværes? kan ikke gennemskue hovedparten af navne og beskrivelse
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2015 - 13:50 #1
det er individuelt, hvad der kan undværes. Men er du ikke frisk på at tage en backup af data og indstillinger, og så ellers starte helt forfra med en fabriksny maskine?

Windows let overførsel gemmer data og indstillinger til fx en usbstick eller ekstern harddisk.

boot og tryk på F-tast (se manual) og vælg gendan til fabriksstandard

hent/kør fx http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html og fjern alt det medfødte programmel, som du ikke bruger

installer dine programmer (fra cd eller net)

indlæs data og opsætning med windows let overførsel.
Avatar billede Boejden Seniormester
17. august 2015 - 14:35 #2
hm, jo det lyder fristende.
sikkert et meget fornuftigt forslag :-)

men jeg har lige et par tilføjelser:

jeg kan ikke finde WINDOWS LET OVERFØRSEL´s PROGRAM - kun en video der viser det.
Får jeg besked om størrelsen på fri plads på backupmedie

revouninstaller: bør jeg købe den dyre udgave eller kan jeg nøjes med den gratis udgave?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2015 - 15:31 #3
Let overførsel er win7/8 program. Se i alle programmer/Windows tilbehør/Windows systemværktøjer.

Revo - den gratis er helt ok. Og når du har slettet det gums, som du ikke bruger, så slet bare revo igen. Årsagen til revo er, at den rydder bedre op efter slettede programmer end bare at fjerne dem med Windows selv.
Avatar billede Boejden Seniormester
20. august 2015 - 07:58 #4
hej Claes, dit svar - som åbenbart kun er en kommentar! :-) lyder fint ... jeg kan blot ikke udføre opgaven pt :-(, da jeg HAR lavet en si-disk/rebootdisk - den ligger bare derhjemme. Og systemet tillader ikke 2 stk.
så jeg "lider " lige 14 dage mere.
point - sender du din løsning som svar?

PS: findes der en oversigt over de ca 100 programmer der kører på en PC - en oversigt så jeg kan forstå deres opgave/betydning - nogle gange sletter jeg jo noget der ikke skulle slettes (foruden alle dem der ikke KAN slettes)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2015 - 09:33 #5
Det er meget individuelt og pc-afhængigt, hvad der ligger på en pc. Jeg har lavet en lille guide http://www.eksperten.dk/guide/1640
følg den når pc er gendannet, og kopier listen herind (i et nyt spørgsmål - fx hvad kan slettes) så ser vi på det.

Men du kan bare selv svare her og lukke - vi tager evt point op, når pc kører igen.
Avatar billede Boejden Seniormester
20. august 2015 - 10:30 #6
tak skal du have, vender tilbage :-)
Avatar billede Boejden Seniormester
09. september 2015 - 22:59 #7
hej, kan jeg fortsætte her?? point kan vi jo altid tale om... men jeg har gjort som du anbefalede. Det krævede 4 DVD at lave den restorekopi der blev bedt om - men når jeg så beder systemet lave en fabriksinstilling, så bedes der kun om den 1. DVD og aldrig de øvrige - og det hele ligner sig selv efterfølgende, med programmer osvosv.
Og efter kort tid, så er den gal igen: 100% optaget cpu - og det er primært kernel og især de mange dele som svchost består af - den ligger og kører på 60-97% af CPU - så bare det at komme her på siden tager en krig!
Nåja og den med at lave en installationsregistrering - hele den smøre/linie bliver ikke accepteret - har også prøvet med den engelske udgave som ligger i linket: forkert! er meldingen.

er der nogen der har et godt bud - ud over et åbent vindue :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2015 - 19:54 #8
Det er som om der er kørt en reparation. Og det flytter ikke meget hvis der ikke er en defekt.
Ved fabriksgendannelse vil den gå tilbage til status som da du købte maskinen, og alle dine indstillinger ville være væk,
Avatar billede Boejden Seniormester
10. september 2015 - 22:37 #9
hm, det er også min opfattelse - men jeg vælger hver gang (gjort det 3 gange) at få maskinen "nulstillet" som kom den fra fabrikken...men det sker ikke.
Kan det have nogen betydning, at jeg har skiftet harddisk sidste år? men den gamle blev fuldt kopieret til den nye!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2015 - 07:27 #10
Det burde det ikke. Hvis du ikke har en ren Windows-dvd til at indlæse fra, så den tvinges forfra, så er der nok kun at opgradere til win10, og når det er sket, så lave en ren win10 installation. Du skal have dine data på en backup-disk - Windows let overførsel er udgået igen. Og dvs også finde installationscd/fil til dine programmer og have styr på deres licenskoder og evt nøglefiler.
Avatar billede Boejden Seniormester
11. september 2015 - 08:32 #11
ok, det prøver jeg så :-)