Avatar billede jepzen Nybegynder
07. august 2015 - 17:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kryptere en mappe

Jeg kører Windows 8.1 og har en mappe jeg gerne vil kryptere, så andre ikke umiddelbart kan få adgang til den.

Men når jeg højreklikker på en tilfældig mappe, og vælger "avanceret", så kan jeg ikke vælge det der hedder "Krypter mappe for at sikre data", den er grå i det i forhold til de andre muligheder, og jeg kan ikke krydse den af.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. august 2015 - 22:07 #1
Filsystemet skal supportere det - det gør NTFS - men FAT systemerne ikke gør. Vær opmærksom på backup af efs certifikat.
Desuden skal du have administrator rettigheder.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2015 - 00:53 #2
Byg dig hellere en "Elektronisk bankbox" med den gratis Vera Crypt.
Der kan vælges mellem flere krypterings metoder og størrelsen af boxen. Jeg har brugt den længe og krypterer med AES (Twofish(Serpent)
Den er der ingen som kan åbne uden koden. Til gengæld får du aldrig dine data ud igen hvis du glemmer koden. Så vælg en stærk kode, som du kan associere dig til. Feks. Aeesp1998sbpLF (Anneerensødpige1998somborpålollanFalster) Men selvfølgelig noget efter dit eget hoved. Hvis man laver en tilfældig, lang kompliseret kode, er der risiko for at man glemmer den.
https://veracrypt.codeplex.com/
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2015 - 00:55 #3
Ps. Men læg nu ikke Boxen på C-drevet. Du risikerer at skulle formatere hvis windows går ned, eller du ønsker en geninstallation.
Avatar billede tryltryl Juniormester
08. august 2015 - 06:14 #4
Du har nok Windows Home... Du skal op i pro for at få kryptering.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2015 - 17:46 #5
Hvad med en adgangskode - kan det bruges.

https://www.youtube.com/watch?v=AWzq7bUDlc8
Avatar billede jepzen Nybegynder
10. august 2015 - 21:31 #6
Har jeg et FAT-system eller et NFTS-system?

Og hvordan finder jeg ud af dette?

Jeg forstår desværre ikke helt den der video :)

Ville bare gerne kryptere en mappe helt simpelt.

Men skal jeg have Windows pro for dette?
Avatar billede jepzen Nybegynder
07. september 2015 - 14:34 #7
Det ser ud til jeg skal have pro eller bruge tredjepartssoftware.

Jeg lukker.

Nogle der vil have point for forslag?
Avatar billede jepzen Nybegynder
22. september 2015 - 14:32 #8
Lukker så :9