Avatar billede ranni Forsker
08. maj 2015 - 15:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Back-up af system og programmer

Win 8.1 i7  64 16 ram.

Hej.
Jeg har gennemlæst gamle/nyere tråde om Back-up og bliver mere og mere forvirret. Det er nok fordi, der bliver brugt fagudtryk, jeg ikke kender brug/konsekvens af udtrykkende.

1.Under kontrolpanel finder jeg Filhistorik ?? kan jeg bare starte den og så lade den gemme på ekstern HDD og så, hvis jeg igen oplever totalt nedbrud lægge alle mine programmer tilbage på nu Fabriksindstillede PC og så arbejde med programmerne som om intet var hændt.

2.Kan jeg evt. bare kopiere alle mine programmer over på ekstern HDD og så klone tilbage til nu Fabriksindstillede PC og så arbejde normalt med programmerne.

Jeg har en USB åbentbart med start op funktion, den har startet mørklagt PC 2 gange inden for de sidste 3 uger, så noget har jeg været heldig med at lave i Back-up proceduren.( Den slettede så alle programmer og mapper)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2015 - 16:21 #1
Filhistorik er som jeg ser det kun personlige filer og indstillinger du kan overføre. Installerede programmer gemmes ikke.

Skal du bruge klone metoden er det hele c drevet du kloner over på et eksternt medie. Det gøres med et program. Dette program kan startes fra Windows, men man kan også lave et rescue medie det kan starte op på under pc opstart, så man kan køre klon tilbage på c drevet hvis systemet ikke virker.

Der findes en del af disse programmer.
Jeg har selv brugt Acronis med Xp før i tiden. På Windows 8 som jeg kører med nu har jeg to programmer jeg har prøvet. Det ene er Paragon harddisk manager 14 og det andet er AOMEI bacupper free. Jeg har dog ikke i det år jeg har brugt dem haft behov for at køre dem tilbage :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2015 - 16:24 #2
Jeg skal så dertil lige sige at jeg IKKE har personlige filer jeg er bange om på c drevet. De ligger på andet drev, og backup af disse filer der har jeg brugt Allway Sync, som jeg føler er hurtigere/nemmere at lave backup af personlige filer med.
Avatar billede ranni Forsker
08. maj 2015 - 16:45 #3
Hej 220...
Jeg tror jeg har fattet det ??
Alle programmer kan benyttes normalt igen , hvis jeg har kopieret dem over på ekstern HDD, så skal jeg ikke bruge dage på at downloade og instl. med key på min nu igen OK PC.

Jeg har et Acronis købt program, så skal jeg vel vove mig ud i det !!!
Kan jeg have flere uvedkommende filer liggende sammen med Discovery/opstart USB/HDD..

Tak for hjælpen 220... vil du sende evt. bemærkninger som et svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2015 - 16:57 #4
Hvis du kloner programmerne over sammen med systemet skal du ikke hente og aktivere programmerne igen.De kommer fuldt funktionsdygtige tilbage hvis du skal tilbageføre en klon.

Du kan ikke kopiere dem over. Det skal være en klon.
Håber du forstår sammenhægen?
Personlige filer kan kopieres. Ikke programmer
Ja det synes da jeg du skal :-)
Acronis programmet er fint. Grunden til jeg ikke bruger det længere er kun at det var for gammelt til at virke på Win 8.

Husk hvis du ikke har det at lave et medie du kan starte programmet fra. Jeg havde denne funktion, samt at jeg under boot kunne trykke på f11 der også startede programmet op.
Held og lykke med det :-)
Avatar billede ranni Forsker
08. maj 2015 - 17:08 #5
klone ? ?  hvordan.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2015 - 07:58 #6
En klon er også en backup som du er inde på.
Klon er bare det fagmæssige udtryk. Du må have en nyere version end 2011 versionen, for den kunne jeg ikke bruge i Windows 8.
Acronis kan tage backup af flere ting, og på flere måder. Jeg brugte selv programmet til at tage backup af Systemdrevet C. Jeg har fundet en video med 2014 versionen om hvordan du bruger denne version. Jeg kan desværre ikke selv supporte i programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=JIKKvEIKSsE
Avatar billede ranni Forsker
09. maj 2015 - 09:20 #7
Tak 220...

Jeg prøvede i nat Acronis, men det er en ommer.
Jeg fik en melding at cloningen var for stor ?? den fyldte nu 69 GB men USB er på 128 GB.
Et eller andet har jeg gjort forkert, men 1 gang er lig med 0 gange, så jeg bliver ved.

Jeg lukker denne tråd og åbner en ny, hvis/når jeg igen ikke kan finde ud af det.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2015 - 17:22 #8
Det er  i orden.:-)
10. maj 2015 - 08:51 #9
Psssst: Kør en [Diskoprydning] først ... så vil du sandsynligvis få flere GB frit ...

---

Du kan IKKE:
Copy INSTALLERET PROGRAM til et andet sted ... Geninstall STYRESYSTEMET ... Copy tidligere INSTALERET PROGRAM tilbage igen ...
Det vil ikke virke !!!

PROGRAMMER skal INSTALERES iken for at virke ...
Avatar billede ranni Forsker
10. maj 2015 - 10:02 #10
Hej karise.
Har jeg forstået det  rigtig (det er det sommetider langt fra)

Jeg laver disk og partition backup i Acronis af C: og D:.

Hvis så min PC går ned (2 gange inden for 3 uger) og kan komme ind i BIOS, kan jeg sætte USB til 1. prioritet, så kan jeg håbe på ikke skal downloade og instl. alle mine programmer.
10. maj 2015 - 10:48 #11
Hvis du MANUELT 100% Geninstallere STYRESYSTEMET STYRESYSTEMET (og har styr på driver/WindowsUpdate/...), så SKAL du MANUELT GENINSTALLERE diverse PROGRAMMER ... og IKKE bare copy dem tilbage til den oprindelige placering i det tidligere STYRESYSTEM ...

Men hvis det er et 100% IMAGE af STYRESYSTEMET + Info om INSTALLEREDE PROGRAMMER, så vil det gå godt :-)
Avatar billede ranni Forsker
10. maj 2015 - 10:56 #12
Tak karise.
Nu tror jeg den trængte ind.
Nu håber jeg så, at backup `en virker, for det kan jeg nok ikke kontrollere på en eller anden måde.