Avatar billede Calle5463 Forsker
20. februar 2015 - 15:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mobil, signal for tale vs. data

Jeg ved absolut (heller) ingenting om teknikken bag mobiltlf., så derfor håber jeg der er et par blandt jer nørder (abs. positivt ment) der kan hjælpe mig lidt:

Hvis jeg udelukkende ønsker at anvende mobilsignalet til tale (jeg håber/går ud fra det kræver mindre end data, selvom det sfl. også er "data"), hvad skal jeg så se efter når jeg tjekker signaldækning på min hjemadresse?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2015 - 16:25 #1
du skal have en telefon af samme model som den, du vil bruge (de har store forskelle i antenner). Og så tjekke en samtale i de rum på lokaliteten, hvor du vil bruge telefonen (undgå badeværelse-snak - det er uhygiejnisk).
Er det ok, så køb den telefon, og brug samme mobilselskab (der er reelt kun tre selskaber - tdc, 3 og telia/telenor) alle andre bruger nettet fra en af dem. Dvs med fx 3 kan du også vælge oister eller zenji - og så fremdeles.
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. februar 2015 - 17:40 #2
Hmmmm - det jo lidt en Gordisk knude! Hvis jeg først har telefonen, så der ingen grund til at tjekke ....
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2015 - 18:25 #3
det er lige det - og hvis du skifter telefon så kan modtageforhold være anderledes pga telefonens design. Eller et andet af de tre telefonselskaber vinkler deres antenner, så lige netop du får bedre signal - fremtiden er uvis...
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. februar 2015 - 19:00 #4
Men hvad er det jeg skal lytte efter når teleselskabet kommer med deres udsagn, hvilket signal skal der minimum være nok af, 3G, 4G eller noget?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2015 - 19:15 #5
Tale - der er 2G nok. Men du skal have minimum en pind på signalstyrke fra det selskab (dvs roaming slået fra på telefon). Og det er så i alle rum med en moderne telefon (de gamle havde faktisk bedre plads til antenne).
Avatar billede Calle5463 Forsker
07. marts 2015 - 14:17 #6
Jeg mangler lige et svar så jeg kan lukke
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2015 - 14:45 #7
Bare læg et svar selv. Men tak for budet.
Avatar billede Calle5463 Forsker
07. marts 2015 - 14:57 #8
lukker