Avatar billede madseksperten Nybegynder
10. februar 2015 - 18:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder i ud af hvad der er i vejen

Hejsa

Det er lidt flydende for mig, om hvordan man egentligt finder ud af hvad en computer fejler, hvis den eks ikke starter op.
Er der nogle som ved hvordan man egenligt identificerer om det er grafikortet, bundkortet, harddisken, ram osv der kunne være brændt af? Hvad er indikatorene på når det forskellige hardware går?

mvh Mads
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2015 - 19:23 #1
Totalt død: Strømforsyning eller bundkort.
Sort skærm, lyde fra blæsere og harddisk: Grafikkort eller skærm.
"No bootable device found" men kan boote fra CD: Harddisk.
Andre underlige symptomer: Ram. Blokkene tages ud og start prøves med en ad gangen.
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2015 - 21:17 #2
Og så er der også "beepene" fra computeren under start, som kan bruges til fejlsøgning:

http://www.computerhope.com/beep.htm
20. februar 2015 - 17:06 #3
Trial and error princippet.

Problemet er, at man i den klassiske sort skærm, lys i dioder og harddisken lyder som om den kører.

Fejlen kan skyldes flere komponenter, og der er intet der fortæller hvad der er galt.

I det tilfælde må man lave en liste over muglige fejl årsager.
Stil listen op, med det mest sandsynlige øverst, og start fra oven.

Klassikeren, sort skærm, fejlårsager:
RAM
Bundkort
CPU
Grafikkort
Strøm forsyning
Evt. indstikskort eller perifere enheder.
evt. BIOS indstillinger

Det først trin, er at få maskinen ned på minimums konfiguration:
Strøm, RAM, CPU og grafik kort.

Reset BIOS opsætning til fabriks indstilling.

Hvis minimums konfiguraton og BIOS reset ikke løser problemet, så må man skifte, minimums delene fra en ende af.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
25. februar 2015 - 12:24 #4
Jeg takker mange gange. Smider i et svar? Synes næsten i skal dele pointene?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. februar 2015 - 14:45 #5
Ikke point.
26. februar 2015 - 11:08 #6
Velbekomme :D

Hvis der er noget du har brug for at få uddybet, så bare fortsæt tråden.