Avatar billede ranni Forsker
08. februar 2015 - 22:20 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hi8 efter digitalisering manglende sync.

Hej.
Jeg har digitaliseret 26 Hi8 bånd, klippet lidt ud af hver og lavet en samlet fil og brændt en DVD.
Lyden kommer mere og  mere bagefter jo længere jeg kommer ind i filmen.
Jeg bruger Pinnacle 17 og Pin Dazzle, nogle filer er AVI andre MPEG,
jeg klipper i Pin 15 og exportere i MPEG-2 og brænder med Nero 14.

Skal jeg gøre noget anderledes næste gang for forhindre "mislyd".
At rette lyden på eksisterende fil er jo næsten en umulig opgave, kan jeg forstå i andre tråde.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2015 - 23:00 #1
det er båndende som har strukket sig igennem årene.

det er muligt at timestretche lyd, men det kræver noget eksperimenteren.
for at det skal hve en chance for at virke, skal du hakke lyden op i portioner, så når det bliver strukket/formindsket, at det så kommer til at passe ind i det billede område det hører til.

det bliver en stor opgave, men hvis du ved diverse forsøg på en stump film hvor det strækker sig et stykke, kan opnå noget fornuftigt, så lærer du nok en rimelig metode.

jeg synes ikke du skal putte dine film på dvd!
du ødelægger blot kvaliteten yderligere.

det er bedre at gemme dem i fuld kvalitet som mp4
Avatar billede ranni Forsker
08. februar 2015 - 23:17 #2
Jeg laver det for en gruppe mund til mund.
De vil jo gerne have en skive de kan sætte og opleve deres børn fra dengang , de var små i 90 erne.
JJeg havde mistanke til at det var de gammeldags AVI filer, der var årsagen.
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2015 - 20:42 #3
Du deler dit problem med utallige andre. Hvis du søger på Google med ordene "audio video sync" uden anførselstegn, vil du få ca. 36.000.000 forslag.

Der findes ikke nogen endegyldig og perfekt løsning, for årsagen til det kan findes utallige steder. Prøv at læse linket herunder:

http://www.sonicscoop.com/?s=audio+sync

eller her:

http://www.digitalfaq.com/guides/video/capture-dropped-frames.htm

Synkroniseringen af lyd og video kan være perfekt på computeren, og problemerne opstår først, når du afspiller DVD'en på en DVD-maskine. I nogle tilfælde er forskydningen konstant, i andre tilfælde, som dit, bliver forskydningen værre og værre.

Prøv evt. med et andet brænderprogram.

Problemet kan skyldes såkaldte "dropped frames". Det kan skyldes, at du har et beskadiget/dårligt udgangsmateriale (ulæselig video). Nogle "grappere" kan indstilles til at stoppe overførslen fra videobånd til computer, når de støder på dele på båndet, som det ikke kan læse korrekt.

Hvad slags computer bruger du? Til den slags, du er i gang med, er en toptrimmet computer nødvendig, især mht. harddisk, processor og RAM.
Avatar billede ranni Forsker
10. februar 2015 - 10:22 #4
Hej igen milter.
Atter en god forklaring fra dig i et sprog, selv jeg forstår.
Jeg bruger en PC med core i7, 1 Terra og 16 GB ram.
Filerne rå lige fra Dazzlen er fejlfri.
Når jeg beskærer i Pin 15 og samler klippene kan der i nogle (og ikke i andre) se/høre begyndende forskydning.Jeg har før gemt de rå filer i både AVI og MPEG-2 og har mistanke til convertering af AVI kan have indflydelse.
Jeg har opgivet at flytte lydsiden, som foreslået af nogle, det kan jeg ikke finde ud af.
Jeg prøver at brænde i ashampoo 15 næste gang, Nero er jo kendt for at være ret så dominerende over andre programmer.
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2015 - 14:12 #5
Hvis jeg var dig, ville jeg beholde alle filerne i AVI så længe som overhovedet muligt. Også under klipningen. Vent med MP2 til DVD'en skal brændes. Det fylder en hulens masse, men ....!

Mht. lyden, så brug altid CBR = Constant Bit Rate  Du har sikkert også mulighed for at bruge VBR = Variable Bit Rate i indstillingerne, men det kan give problemer som dine.

Hvor stor forskydning er der efter 10 minutter på den færdigbrændte DVD? Og har jeg forstået dig korrekt i, at lyden kommer mere og mere bagud i forhold til billederne?
Avatar billede ranni Forsker
10. februar 2015 - 15:14 #6
Jeg ville ellers i min uvidenhed gået den anden vej og undladt AVI.

Skal jeg så convertere den store fil inden brænding ??
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2015 - 20:50 #7
Jeg fandt lige en tråd frem, som vi begge deltog i i 2013:

http://www.eksperten.dk/spm/982479

I den skriver du ikke noget om problemer med synkronisering af lyd og video. Er problemet opstået efter anskaffelse af nyt udstyr, ny software, ny fremgangsmetode, eller ....?

Når jeg anbefaler at holde fast i AVI så længe som muligt, skyldes det, at du på den måde har råmaterialet i så høj opløsning som muligt så længe som muligt.

Og igen, hvor stor er forskydningen i synkroniseringen over f.eks. ti minutter?
Avatar billede ranni Forsker
10. februar 2015 - 21:12 #8
Jeg er tvunget af indtrufne omstændigheder til kun at lave, hvad jeg kan her fra min stol.
Jeg har slået mig på at digitalisere folks gamle videobånd, jeg har efterhånden gennem mund til mund metoden oparbejdet venteliste ( og gode whiskyèr i skabet)
Jeg har virkelig behandlet mange bånd, men først nu fået "klager" på sync.
Det er også første gang, jeg har klippet ud af 18 bånd og samlet på en DVD. Forskydning er efter 1 time ca. 1 1/2 sec.
Jeg skal lige læse den tråd, du henviser til, der er guldkorn for mig i den, men jeg nåede kun at skimme den.
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2015 - 21:39 #9
Så det er kun i dette ene projekt med de 18 bånd, du har haft problemer med synkronisering af lyd og billede?

Og er synkroniseringen OK i begyndelsen for derefter at blive gradvist værre, dvs. at den kun er ca. 3/4 sekund i midten af videoen?

Det med whiskyerne i skabet lyder absolut tiltalende. Jeg håber, du også får tid til at smage på dem  :-)
Avatar billede ranni Forsker
10. februar 2015 - 22:36 #10
Der er ikke ret mange i venskabskredsen, der er kultiverede nok til at nyde nogle få af dem. Heldigvis får vi besøg af en veninde, som har været på besøg i whiskybæltet i Scotland nogle gange og lært hvad virkelig god whisky er.
Det er korrekt, efter 1/2 t er der ca. 3/4 sec. forsinkelse.
Da tiden for forsinkelse ændrer sig, kan jeg ikke bare isolere audio og klippe lidt.
Forsinkelsen er tydelig i en del nærbilleder.
Jeg har desværre slettet alle tidligere leverancer, så snart "kunderne" melder, at de er tilfreds,  - - så jeg kan ikke gå tilbage og se om der også var problemer.
Avatar billede milter Ekspert
11. februar 2015 - 18:50 #11
Det lyder til, at dit problem kunne skyldes rod i "frame rates" .

Hvis du åbner den færdige DVD i Pinnacle, er lyd- og videosporene så lige lange?
Avatar billede ranni Forsker
11. februar 2015 - 21:19 #12
Vi og vor veninde sidder lige nu og nyder et par "betalinger" for mine Hi8 bånd.
Jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede ranni Forsker
12. februar 2015 - 12:19 #13
Hej igen milter.
Jeg ikke kopier af 2 DVD skiver kun den fil de er brændt med.
Det mærkelige er, at jeg kun kan åbne den ene igen, den anden vil nu ikke åbnes og afspilles i nogen af mine programmer.
Jeg synes Pin 17 begynder at sætte ud på den ene PC, jeg har tømt al materiale i arkiv og forrige materiale fra PC, men alligevel skal den lige trække vejret hver halve times video modtagelse.

Hvilket program bruger du til modtagelse Hi8 bånd. ??
Jeg har læst dine indslag i henviste tråd, og der har du igen tilført mig mere viden.
Jeg fik da skrevet noget forfærdelig vrøvl, der findes ikke adaptor til Hi8 bånd så de kan afspilles i VHS, det er jo helt forskellige systemer.
Jeg er igang med et projekt på 51 Hi8 bånd, jeg prøver 10 stk med kun AVI og så 10 med MPEG-2 og ser så om der opstår forskel i lyden.
Jeg har dog set at mistede frames på nogle bånd er oppe på godt 20 på 1 times bånd,kan det være årsagen ??
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2015 - 18:22 #14
Alle mine Hi8-bånd blev for nogle år siden overført til DV-bånd. Når jeg skal lave en DVD ud fra det materiale, overfører jeg de valgte scener til computeren med mit DV-camera via Firewire i AVI-format. Jeg sammensætter og redigerer det så i Sony Vegas Movie Studio 8 og brænder det til slut i Sony DVD-Architect 4,5.

Jeg går ud fra, du kun har een harddisk, og at den er af den "gamle" type, altså ikke SSD. Med den mængde video, som tilsyneladende kommer og går og bliver bearbejdet på din computer, kan den harddisk hurtigt blive fragmenteret. Hvornår har du sidst defragmenteret den og ryddet op i midlertidige filer?

Defragmentering kan du læse om her:

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/DiskoprydningOgDiskfragmenteringIWindows7/918

Og her er lidt om CCleaner og oprydning i midlertidige filer:

http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

Ja, de mistede frames kan godt have noget med dine synkroniseringsproblemer at gøre. Med en framerate på 25 fps er det næsten et helt sekund. Måske kan en defragmentering og oprydning på computeren hjælpe på det.
Avatar billede ranni Forsker
12. februar 2015 - 19:29 #15
Tak igen milter.
Jeg rydder jævnligt op med CCleaner og i særdeles i Pinnacle arkiver og fjerner alt Pin materiale.
Den PC jeg mest modtager på har kun 8GB ram, den forlanger nu pusterum midt i modtagelse af video, så du har nok ret igen, den behøver nok diskfragmentering.
Jeg har Vegas movie studio Platinum 11, men har ikke rigtig brugt den, at klippe folks forvirrende panoreringer, zoom frem og tilbage,optagelser af gulv/loft , glemt at slukke, barnet i badekar i et kvarter og lignende bruger jeg Pin 15, jeg har både Pin 16 og 17, men Pin 15 kan så fint finde de uheldige scener.
Jeg starter fragmentering.
Lige nu kører et bånd, godt en halv time gav 125 mistede frames, den fil skal da undersøges lidt nærmere.
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2015 - 19:52 #16
Jeg håber, du får det hele til at virke. Jeg smutter til Irland, hvor min kone kommer fra, i morgen og bliver derovre i 3 uger. Derovre drikker jeg normalt whiskey og ikke whisky:

http://www.thekitchn.com/whiskey-vs-whisky-whats-the-di-100476

Nogle af dem kan være noget rigtigt kradsbørstigt stads og skal helst fortyndes med en hel del vand :-)
Avatar billede ranni Forsker
15. februar 2015 - 20:23 #17
Bare det var mig.
De har en del røgede der ovre og særlig een. Jeg kan ikke huske, hvad den hed.
Men konen flyttede ud af soveværelset og jeg kunne smage den hele dagen efter.

Go` tur.
Avatar billede ranni Forsker
12. marts 2015 - 16:58 #18
Hej Milter.
Velkommen hjem fra Whiskye `s land.
Jeg prøvet at sammenklippe akkurat de samme klip  + et par klip mere.
Jeg har behandlet dem på samme måde som den med ude af sync.
Denne gang var der ingen problemer.
Den fil der var grundlag for lydproblemer kunne jeg ikke åbne igen , så jeg var nødt til at sammenklippe igen.

Så jeg er ikke blevet en sk.. øh  pind klogere.
Jeg tror dog stadig, der sker noget i Nero ??
det kan jeg først afprøve, når jeg løber i problemet igen.

Milter !! vil du sende et svar og tak for, at prøvede at hjælpe.
Avatar billede milter Ekspert
12. marts 2015 - 18:11 #19
Hej Ranni.

Tak. Jeg bragte en flaske af de gyldne dråber med hjem derovrefra, en Teeling Single Grain. Den ses meget sjældent herhjemme, men jeg prøvesmagte en i Dublin lufthavn for et års tid siden og prøver nu på altid at have noget af den i skabet. Min kone og jeg er heldigvis derovre regelmæssigt.

Mht. pointene, så behold dem bare selv, ellers tak :-)
Avatar billede ranni Forsker
12. marts 2015 - 20:03 #20
Det bliver da spændene at smage.
Den er lagret på rødvinsfade fra Californien.
Der ikke mange der handler med Irish Whiskye, vi er jo opdraget med at kun skotter kan lave whisky.