Avatar billede aleq Juniormester
02. februar 2015 - 17:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ny skærm til sarte øjne (og grafisk arbejde)

Hej

Jeg arbejder meget med grafik og animation.
Jeg har meget sarte øjne og får let hovedpine, øjenpine og tørre øjne når jeg arbejder med normale LED-belyste skærme. Jeg har disse to skærme indtil videre: Samsung SyncMaster P2450 og HP w2207h og jeg har læst en del om at man kan minimere disse gener ved at skru så meget op for brightness som muligt på selve skærmen og ned i grafikkort indstillinger - på den måde minimerer man skærmens tænd-sluk cyklus som styrer skærmens brightness.

Jeg bruger programmet f.lux. til at reducere den blå skær, som normalt også forværrer generne. Men alligevel føler jeg, at mine gener fortsætter. Jeg læste, at det plejer at skyldes PWM (pulse width modulation) som eftersigende findes i de fleste skærme idag.

Jeg vil gerne skaffe en skærm, som jeg kan holde ud i længden. Faktisk, har jeg bedste erfaringer med en CCFL-belyst skærm, som jeg har på min gamle laptop ( specs: http://www.engadget.com/products/fujitsu-siemens/amilo/m1437g/specs/ ). Jeg kan glo i en CCFL skærm i flere timer uden at få nogle af disse symptomer. Ud fra min erfaring og masser af research, kan disse type skærme ikke fås nogle steder længere, og jeg kunne heller ikke finde nogle som helst stand-alone-skærme - dvs. CCFL teknologien har jeg kun set blive anvendt på skærme af gamle laptops - men måske tager jeg fejl?

Jeg hørte også at producenter som Eizo, BenQ, NEC og endda Dell er begyndt at producere flimmer-fri/flicker-free skærme som eftersigende ikke bruger PWM og skulle være milde mod øjne. Jeg er dog stadig lidt skeptisk, da det stadig ér LED-backlit teknologien.

Er der nogen, som evt. kender noget til dette problem, der venligst kan anbefale mig en god skærm til en rimelig pris, der enten er af CCFL teknologien eller flicker-free teknologies, som er mild mod øjne? Jeg er ligeglad med skærmens størrelse så længe den er mild mod øjne, men hvis jeg skulle vælge, ville 22+ tommer være helt fint.

Og er flicker-free skærme virkelig milde mod øjne, eller er det bare en marketing-betegnelse de bruger til at sælge deres skærme til flere penge?

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2015 - 19:32 #1
gå ned i en tv-forretning og se på oled-skærme. Det er måske en kommende standard - men dyr.

Alternativ - lad dog være med at fyre op for brightness - prøv alle indstillinger igennem. Måske et par skærm-solbriller kan klare det (= besøg den lokale optiker)
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. februar 2015 - 20:39 #2
Jeg har haft med IT og utallige skærme at gøre i snart 40 år og har aldrig tidligere haft det problem, altså indtil for nyligt.

Jeg har fået det samme problem, men jeg er også helt inde i de voksnes rækker 62. Jeg har aldrig tidligere haft nogen problemer overhovedet.

Hos øjenlægen sagde han da også velkommen til de rigtig voksnes rækker :-)

Men mit problem opstår typisk med min tablet, jeg mærker stort set aldrig noget hvis jeg bruger de bærbare, den stationære eller mit TV for den sags skyld.
Jeg kan sidde i flere timer foran alt andet end de små touch skærme uden problemer, min store 21.5" touch er heller ikke noget problem.

Skærmene er større og teksten dermed og så meget tydeligere.
Den lille skærm + det er en klar touch skærm og ikke en mat skærm gør det hele.

Og bruger jeg tabletten mens der er mørkt omkring mig så får den "Dimmer" der justerer lyset endnu mere end Android selv gør.

Men her er hvad øjenlægen sagde, udover at jeg nu var voksen.
Når jeg sidder foran skærmen så bliver øjnene ikke fugtet så meget som hvis jeg læser en bog, ser TV på afstand osv. derfor bliver mine øjne tørre og begynder at klø og svie(hvis jeg er meget længe på tabletten)
Årsagen er typisk at mine øjne ikke mere er så fleksible som de var da jeg var ung 59 år.

Derudover havde jeg også pådraget mig en øjenbetændelse på grund af det, da man klør sig i øjnene hele tiden.

Jeg fik øjendråber, en til øjenbetændelsen og en til brug efter behov, som når øjnene begunder at klø.

Jeg skulle først tage dråberne mod øjenbetændelsen, og vente mindst 10-20 minutter før jeg tog de andre.
Derefter de andre(dem mod tørreøjne/kløe) efter behov.

Da jeg havde taget disse dråber i sølle to dage, var der ingen kløe mere, betlndelsen var under kontrol og er nu helt væk, og er der optræk til kløende øjne så EN dråbe i hvert øje (ikke mere) og et par minutter efter er alt ok.

Mere simpelt kan det ikke blive når man nu har problemet.

Så, øjenlægen, og han klarer det hurtigt.
Avatar billede aleq Juniormester
09. februar 2015 - 16:11 #3
Alright, går ud fra at der ikke kommer nogle forslag om skærm modeller.