Avatar billede Giraffen2 Nybegynder
05. januar 2015 - 12:35 Der er 2 kommentarer

Hjælp til computerkøb

Jeg er kommet ind på multimediedesigner uddannelsen og i den forbindelse har jeg nogle lidt pinlige spørgsmål. Jeg er nemlig nødt til at købe en ny bærbar til uddannelsen og den må ikke være alt for dyr.

Pris: Maks omkring 10.000-(måske)11.000 kr., men så heller ikke dyrere. Det bedste ville nok være omkring 8-9000 kr.

Vi kommer til at bruge programmet CS6 Web Premium og der er selvfølgelig nogle minimumskrav: http://www.eaaa.dk/media/896635/mdu_systemkrav-til-web-premium-cs6_jan14.pdf

Jeg har kigget lidt på de her to:
Lenovo Y50-70: http://www.pricerunner.dk/pi/27-2990603/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-Y50-70-%2859423796%29-Produkt-Info

Macbook Pro: http://www.pricerunner.dk/pi/27-2925219/Baerbar/Apple-Macbook-Pro-Retina-2.6GHz-8GB-128GB-SSD-13-Produkt-Info

Jeg er ret sikker på at Lenovo'en lever op til minimumskravene, men hvad med mac? Kan jeg overhovedet bruge en computer med SSD i stedet for HDD i det her tilfælde?

Jeg spørger fordi der står "kan ikke installeres på flytbare flash-baserede lagerenheder." Udelukker det ikke Macbook'en, da den har SSD?

Jeg ville også høre om der er nogen her der har taget en multimediedesigner uddannelse, eller arbejder med webdesign eller lignende, og om I bruger Mac eller PC? Er det værd at skifte til Mac?

Er der evt. andre bærbare som I ville anbefale?

På forhand tak.
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2015 - 13:35 #1
SSD'er er hverken flytbare eller Flash-drev. For programmers vedkommende er de præcis som en alm. harddisk - så ja, de vil virke fint, og er langt bedre. Bare husk de som regel er meget mindre end harddiske. 128 GB er ikke meget - men dog rigeligt til et styresystem og et par Adobe programmer.

Rent bortset fra det behøver du slet ikke op i de prisklasser, hvis du ikke skal bruge den til andet. Du kan sagtens få fine laptops til 3-4000 kr, som vil køre Photoshop og Dreamweaver, som jeg kan forestille mig du kommer til at bruge, fint. Næsten enhver ny computer vil kunne køre det.

Om det er værd at skifte til Mac? Det får du aldrig et klart svar på. Det er et nærmest religionsspørgsmål - men der er ikke den store forskel længere. Engang var Mac bedre optimeret til grafiske programmer, men det er ikke sandt længere, så nu kommer det sådan set mest an på, hvad du selv kan lide. Mange grafikere sværger stadig til Mac, selvom jeg mistænker at det mest er levn fra gamle dage. Hvad du skal vide er at Mac som regel er langt dyrere end en tilsvarende PC. Til gengæld behøver du ikke bekymre dig så meget om vira.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2015 - 18:18 #2
så køb en Lenovo (tidligere IBM), bedre kvalitet fås ikke.
de ligger på 6000+