Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 21:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

2 ip'er med VPN ?

Hvis jeg logger på en VPN med min komputer, så skifter ens eksterne ip for den maskine, er det muligt at være logget på en VPN og så samtidig bibeholde ens isp ip ?
eks. hvis VPN'en kun skal bruges med ét program, en browser.
Kan et VM eventuelt bruges ?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 21:10 #1
Når du bruger VPN så køres alt igennem den.
Hvis det kun er visse programmer du vil køre igennem VPNen så kan du evt bruge en proxy..
En VM burde godt kunne bruges, men så er det den der skal bruge VPN.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 21:28 #2
Ville jeg kunne bruge de samme login oplysninger til VPN'en og så koble på som proxy ?
Hvis jeg installerede et VM, ville det være specifik til VPN ja.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 21:36 #3
Det vil jeg påstå ja.

Lige nu har du den IP som din ISP giver dig. Hvis du så bruger VPN så forbinder din PC til en server med en anden IP. Mellem den server og din pc er forbindelsen krypteret og du vil få den ip serveren giver dig.
Hvis du så i de programmer du bruger hvis de understøtter proxy sætter en proxy op, så burde de fortsætte igennem VPNen men ende ved en anden server et andet sted..
Hvis du derimod sætter VPN op i en VM så vil den igen forbinde til en server så den får en anden ip (Det er jo den VM der bruger din pcs netkort og ikke omvendt)

Vil dog opfordre dig til at bruge OpenVPN..
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 21:48 #4
Kender ikke openvpn, ville bare enten downloade en browser mere og så prøve proxy igennem den. Eller installere et VM med den gratis udgave af xp MS tilbyder til win7 brugere, og så lade den forbinde til VPN som standard.
Så kunne det være rart hvis man i en browser kunne have en isoleret fane der var proxy forbundet.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 21:55 #5
Du kan bruge Ubuntu i det virtuelle miljø..
Når du sætter proxy op, så gælder det hele browseren.. men det er så os KUN browseren det gælder.. (Derfor VPN er det bedste, da al trafik går igennem den).

Ved ikke hvorfor du vil bruge VPN, men kommer jo heller ikke mig ved ;-) OpenVPN er det bedste.. Medmindre du vil betale for noget der reelt ikke er sikkert..
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 21:55 #6
OpenVPN er iøvrigt en VPN type.. ligesom PPTP og IPSec
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 22:01 #7
Ah, jeg køre over en pptp VPN.
Ubuntu var en mulighed, men når nu ms smider en gratis xp efter en kan jeg lige så godt bruge den. Det skal jo kun bruges til en browser.
Det er fordi den skal bruges til at køre TV gennem, derfor kan jeg ikke bare bruge min standard browser da den også bruges til alt andet internethalløj. Og derfor jeg skal bruge en VPN da TV-signalet kommer fra en anden matrikel. VPN'en er hostet på samme adr. og der er kun mig som bruger.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 22:05 #8
Det jeg kan se er problemet med internet explorer er at i lan indstillingerne kan jeg ikke sætte login og adgangskode for proxy, men kun ip'en. Når jeg så tester med minip.dk så for jeg den forkerte ip.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. januar 2015 - 22:19 #9
Kan desværre ikke guide med IE, da jeg har skrottet Windows for noget tid siden og kører kun Ubuntu :-)

Ja okay, så kommer det jo an på hvad du skal bruge i browseren for at se tv os.. (Silverlight, flash eller andet)..

Silverlight er jo ikke tilgængeligt til os der ikke gider Windows eller betale i dyre domme for en Mac...
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 22:22 #10
Tja, ved ikke om det køre silver eller flash. Bruger primært firefox, så det kan jeg jo også bare installere i VM.
Har chrome som sekundær broser. Man kunne prøve opera, skulle vist også være ok. Men nu prøver jeg lige i VM først og får det til at virke, så kan jeg pille ved det andet senere.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
01. januar 2015 - 23:03 #11
Meget mærkeligt, jeg kan forbinde via min tlf. til VPN. Men ikke via VM. Og har oven i købet brugt en guide for at være sikker.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. januar 2015 - 10:23 #12
Mærkeligt, måske et flueben et sted der er forkert?
Din VM har vel internet adgang?
Avatar billede chalde Seniormester
02. januar 2015 - 10:38 #13
Når du bruger VPN så køres alt igennem den.
Ikke hvis du bruger split tunneling.

Se: https://www.isinc.com/2011/08/30/configuring-a-split-tunnel-pptp-vpn-in-windows-7/
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
02. januar 2015 - 12:25 #14
Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan man så regulere præcist hvilken trafik der køre gennem VPN'en og hvilken der ikke gør.
Avatar billede chalde Seniormester
02. januar 2015 - 12:34 #15
#14 Det kommer meget an på hvad du vil route hvilken vej.
De fleste VPN opererer på layer 2/3 i OSI modellen, så du vil være nødsaget til at gøre det på samme niveau. Alternativet er at bruge proxy som i også er inde på.

Split tunnel bruges ofte til, at tilgå ressourcer på f.eks. arbejdspladsen lokale netværk mens internet ressourcer tilgås gennem den normale internetforbindelse, sådan at al trafik ikke behøves at blive routed over arbejdspladsen.

Men som sagt: Hvad er formålet med VPN-forbindelsen? Er det en enkelt ressource du skal tilgå? Og er det kun den som den virtuelle maskine til have adgang til? For så er der ingen grund til split tunnel.
Hvis det kun er en enkelt ressource, f.eks. en IP adresse, så kan du se i pkt. 7 her hvordan du laver et split hvor kun et net/en ip bliver routed over VPN: https://kb.meraki.com/knowledge_base/configuring-split-tunnel-client-vpn-on-windows-and-mac-os-x
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
02. januar 2015 - 14:47 #16
Ja så går det nok ikke da jeg som nævnt har en VPN i begge ender der kan koble på hinanden.
Det virkede fint i win7, min mit VM xp kan jeg ikke få til at virke, så tror jeg sletter den og prøver at smide en ubuntu ind i stedet for og ser om ikke problemet lå ved xp.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. september 2015 - 18:33 #17
#