Alsidig GPS fra TomTom har gamle problemer
Er man typen, der bliver ellevild, når listen over specifikationer er alenlang, så vil man nok glæde sig over TomTom GO 720.
Ud over de efterhånden basale funktioner i en GPS, så byder GO 720 nemlig på 4,3 tommer bredformatsskærm, iPod-forbindelse, Bluetooth, Trafik-meddelelser, FM-sender, MapShare og meget mere.
Men vores test viser desværre, at TomTom nok skulle have ventet lidt med at sende GO 720 på markedet.
TomToms helt store force er den simple brugergrænseflade, som kun matches af Garmins.
Det er utrolig let at indtaste adresser og især at bruge interessepunkter til at navigere efter. Der er ingen, der vil have problemer med at bruge en TomTom GPS til det mest basale.
Men den simple brugergrænseflade har desværre også nogle ulemper. Eksempelvis undrer det os, at TomTom konsekvent gemmer vigtige funktioner væk i besværlige menuer.
Hvis man eksempelvis vil annullere en rute, så skal man først ind i indstillingerne og aktivere "Skjulte menuer", og derefter kræver det hele fire tryk på skærmen, før man har annulleret en rute. Meget irriterende, når man kører.
Et andet problem ligger i Håndfri-via-Bluetooth-funktionen. Det er ganske smart på papiret, men vi oplevede, at flere telefoner simpelthen ikke var understøttet, og desuden var kvaliteten af mikrofonen så dårlig, at det praktisk talt var ubrugeligt, når man kører mere end 40 km/t.
Bluetooth-forbindelsen skal også bruges for at få forbindelse til TomTom PLUS-funktionerne. Det betyder, at man skal betale for at modtage trafikinformationer, hvor man på eksempelvis Navigon 7110 og flere Garmin-modeller får det gratis via TMC.
I modsætning til andre GPS'er med indbygget FM-sender, så har TomTom faktisk tænkt sig om her. Man kan således få sendt musik ud via FM-senderen og bruge bilens indbyggede højtalere, mens man stadig hører navigations-stemmen i den indbyggede GPS-højtaler. Det er faktisk ganske godt tænkt.
Del kort og rettelser
En af de mest omtalte funktioner ved GO 720 er uden tvivl muligheden for at dele rettelser til kort med andre brugere. Alle kort har fejl - enten fordi der er kommet nye veje, veje er blevet ensrettede eller simpelthen fordi, vejene ikke er kortlagt rigtigt.
Normalt kommer der opdateringer fra de to store kortproducenter NAVTEQ og TeleAtlas et par gange om året, men det tager lang tid for dem at lave nye kort, og de er allerede forældede, når de kommer ud.
I bedste web 2.0-stil inviterer TomTom derfor brugerne til selv at indsende deres rettelser til både kort og interessepunkter til TomToms server, hvor alle kan hente rettelserne ned direkte på deres TomTom-enhed.
Funktionen hedder MapShare, og når man aktiverer funktionen på TomTom GO 720, så får man mulighed for eksempelvis at ændre ensretningen, ændre vejens navn, tilføje eller rette i et interessepunkt eller blot indrapportere en anden fejl.
Har man gjort det, så kan alle andre TomTom-brugere helt gratis gå ind og hente din opdatering direkte ned på deres GPS, ligesom du kan hente andre brugeres rettelser.
Det kræver naturligvis, at TomTom'en enten har forbindelse til nettet via mobilen eller ved hjælp af den medfølgende USB-dockingstation, som sluttes til pc'en derhjemme.
Som udgangspunkt henter TomTom'en ikke alle brugeres rettelser, men kun dem, som TomTom selv har godkendt, men det er utrolig simpelt at hente alle rettelserne, og det ser faktisk ud til at fungere ret godt.
Jo flere, der er med, desto bedre bliver det naturligvis. Så længe folk ikke lukker deres egen vej, fordi de ikke vil have biler til at køre igennem.
Her på redaktionen ville vi blot ønske os, at det ikke var hvert enkelt firma, der skulle lave den slags funktioner, men noget, som var fælles, så alle GPS-producenter kunne tilbyde det til deres kunder på tværs af mærker.
Samme problemer som tidligere
Der er et stort potentiale i MapShare-funktionen, og vi glæder os til at se, hvad TomTom får ud af det.
Men på trods af det, så er vores samlede indtryk af TomTom GO 720 stadig præget af, at den lider under nogle af de samme problemer, som tidligere modeller også har lidt under.
Eksempelvis oplevede vi under vores test, at den indbyggede GPS-modtager fik så dårligt signal, at den troede, vi kørte uden for vejen. Det har vi også set på tidligere TomTom-modeller, og det skyldes, at GPS-modtageren ikke er god nok til at fange signaler.
TomTom'en rapporterede også, at den modtog signaler fra færre GPS'er end andre GPS'er på samme tid og sted.
GO 720 led også flere gange af "GPS drift", som det kaldes, når GPS'en tror, den bevæger sig, selvom man holder helt stille. Igen et klassisk TomTom-problem, som ellers ikke burde forekomme med moderne SiRF-GPS'er.
Samtidig er den utrolig glad for u-vendinger og har meget svært ved at forstå, at chaufføren kan finde en anden vej end den planlagte. Det bør TomTom snart få rettet på.
Det mest problematiske er dog uden tvivl sugekoppen, som er alt andet end et positivt bekendtskab. Ved helt almindelig kørsel oplevede vi, at GPS'en rystede så meget, at det kunne være svært at se teksten på skærmen. Og samtidig sidder GPS'en så løst i holderen – der ikke er aktiv – at vi blev bange for, at den ville falde af, hvis vi kørte over et stort bump i vejen.
Vi har tidligere kritiseret TomToms modeller for at sakke bagud på design-fronten. Den nye GO-serie har så afgjort rettet op på det. TomTom GO 720 er stadig lidt buttet, men det klæder den så afgjort.
Men vi kunne godt have ønsket os, at TomTom havde brugt lidt færre kræfter på design og lidt mere på at få rettet fejl og problemer i softwaren.