Antallet af danske bloggere er vokset volsomt det seneste år. Ifølge uofficielle undersøgelser af danske blogs, som hjemmesiden Overskrift.dk har foretaget, så er antallet af danske blogs vokset eksplosivt fra cirka 2.000 til 10.000 fortæller Politiken.
Avisen har talt med cand.scient. soc. Trine-Maria Kristensen, som har forsket i blog-fænomenet.
Hun har en god forklaring på hvorfor, der nu er så mange danskere, især unge 30 år, der beretter om stort og småt fra hverdagslivet i deres egen blog:
- Det er først og fremmest et ønske om at finde andre, der driver bloggere. Man skal ikke underkende, at der et stort socialt perspektiv i at finde et publikum, som man har fælles interesser med, og som man kan dele sine oplevelser med. Det er ikke bare en form for reality-tv på nettet, som folk kun bruger, fordi de gerne vil være kendte, forklarer Trine-Maria Kristensen til Politiken.
I løbet af de seneste måneder har hun mærket en kolossal stigning i interessen for weblogs af alle slags. Både de private, dagbogsagtige, de faglige, de politiske og de internationale, hvor man for eksempel kan følge med i krigen i Libanon, fortalt direkte fra frontlinjerne.
Medier uden blogs dør
Både medier og politikere er da også ved at tage den nye fortælling til sig. Forsker Helle Nissen Kruuse fra Danmarks Journalisthøjskole fortæller Politiken, at den tid, da medierne fortalte os om, hvordan verden hænger sammen, er slut.
I dag handler det om tovejskommunikation og de medier, der ikke forstår det, vil dø, mener hun.
I USA er fænomenet langt mere udbredt end i Danmark. Over there har 8 millioner amerikanere deres egen blog og 27 procent af befolkningen læser blogs.
Det er langtfra alle danske blogs, der er med i Overskrift.dk's undersøgelse, fordi mange af dem er på engelsk og slet ikke er registreret i Danmark.