Foreninger er seneste våben i TDC´s kamp om de danske erhvervskunder. I dag offentliggør TDC Tele Danmark Erhverv den første foreningsaftale, der skal sikre medlemmerne i Handelskammeret billig fastnettelefoni.
Handelskammeret står for markedsføring og salg af erhvervsløsningerne, mens TDC leverer produktet.
Ordningen betyder rabatter for virksomhederne på mellem 23 og 28 procent på TDC listepriser for indenlandstelefoni og 35 til 41 procent lavere takster på opkald til udlandet.
Det er første gang, at TDC laver en såkaldt foreningsaftale på fastnettelefonien, men i fremtiden vil vi se flere af den slags aftaler, oplyser Henrik Bannow, markedschef i TDC Tele Danmark Erhverv.
- Vi forventer os meget af den nye aftale og ligger allerede i forhandlinger med flere andre foreninger, siger han til Computerworld Online.
Når TDC vælger at lave aftaler med foreninger, så er det ifølge Herik Bannow for at gøre markedsføringen mere målrettet mod specifikke brancher.
- For os handler det om at ramme et bredt segment med en lille kontakt. Det koster simpelthen for meget, hvis vi skal ud til den enkelte virksomhed.
- Vi har ikke brugt foreninger som distributører før, og vi ved derfor ikke, hvad vi skal forvente, men vi vil forsøge at markedsføre branche-specifikke kommunikationsløsninger gennem foreningerne, siger han.
Ingen bolchebutik
Foreningerne kan vise sig at være en vigtig salgskanal for teleselskabet.
TDC har i forvejen en aftale om at sælge mobilabonnementer til Handelskammerets 4.000 medlemmer, der de seneste tre år også har kunne købe både mobil- og fastnetløsninger fra Sonofon med rabat.
Disse aftaler betyder, at over 2.000 danske virksomheder i dag køber telefoni gennem Handelskammeret, oplyser chefkonsulent i Handelskammeret, Per Lippert-Scherwin.
- Det er ikke nogen bolche-butik. Der er tale om en flercifret millionforretning, som allerede er en stor succes for Handelskammeret og dets medlemmer, siger han.
Provision
Handelskammeret får en mindre provision, hver gang de kan sælge en løsning til en af medlemsvirksomhederne, men målet er primært at skabe øget loyalitet overfor kammeret blandt medlemsvirksomhederne, påpeger Per Lippert-Scherwin.
- Vi er en privat virksomhed, men er ejet af vores medlemmer. Derfor handler vores arbejde om at hjælpe vores medlemmer på bedste vis, siger han.
Den provision, Handelskammeret får, går derfor også primært til administration og markedsføring af aftalerne.
- Men det er ingen hemmelighed, at vi bliver en form for distributør og kan ende med at få et lille overskud, siger Per Lippert-Scherwin, der ikke ønsker at oplyse hvor stor kammerets provision er.
Handelskammeret og TDC har brugt godt et år på at udvikle aftalen, og TDC har nu oprettet en intern afdeling, der skal tage sig af denne og kommende foreningsaftaler.
Få svar og overblik med IDC-Analysen |