Én operatør giver bonus

Eterra og NESA har sparet millioner af kroner ved at samle al telefoni hos én operatør. Bedre funktionaliteter og større opmærksomhed fra teleudbyderen er tillægsgevinster. Men samlede teleaftaler kræver grundige foranalyser, lyder erfaringen.

To til tre måneder. Så lang tid har det taget både Eterra og NESA at samle al deres telefoni hos én operatør. Foranalyser, udbudsbeskrivelse og installation tager tid ? men så er gevinsterne også store.

Eterra valgte sidste år TDC som total leverandør til alle data- og teletjenester i virksomheden. Det har givet selskabet en telefonregning, der er mellem 15 og 20 procent lavere, end før aftalen blev indgået.

- Vi har sparet et millionbeløb på denne aftale, og langt den største besparelse har været på mobiltelefonien, hvor vi tidligere brugte tre forskellige leverandører, siger Tom Lindstrøm Svendsen, der er IT-manager i Eterra Danmark.

Hos NESA er aftalen om en integreret teleløsning også godt et år gammelt. I august måned sidste år afsluttede NESA sin udbudsrunde og indgik en total teleaftale med Sonofon.

Det betød en besparelse på mellem 10 og 12 procent. Og det på toppen af de storkunde-rabatter, NESA allerede havde tilkæmpet sig på baggrund af en samlet teleregning på over 15 millioner kroner om året, fortæller salgs- og marketingdirektør i NESA, Thomas Boe Bramsen.

- Vi har i hvert fald sparet over én million kroner ekstra om året ved denne aftale, siger han til Computerworld Online.

Målet er løsninger

Lavere telefonregning er ikke den eneste fordel ved at samle teletjenesterne hos én operatør, mener Tom Lindstrøm Svendsen.

- Vi talte tidligere med alt for mange sælgere, som solgte produkter i stedet for løsninger. Nu har vi fået et fast account team hos TDC, som kender vores infrastruktur, og derfor gør det noget nemmere at forhandle aftaler og udnytte nye tekniske løsninger, siger Tom Lindstrøm Svendsen.

En flatrate for Eterras mobiltelefoni har samtidig gjort det nemt for Tom Lindstrøm Svendsen at lægge budget for teleforbruget for de medarbejdere, som er udstyret med en mobiltelefon.

Hårdt arbejde

De sparede millioner er dog ikke bare kommet dryssende ned fra himlen. Et grundigt forarbejde har været nødvendigt, understreger begge virksomheder.

- NESA er et typisk selskab, som blot har bestilt teleløsninger hos forskellige leverandører, efterhånden som vi voksede. Derfor krævede det også en grundig analyse af vores teleforbrug ? og specielt en detaljeret udbudsbeskrivelse, før vi valgte leverandør, siger Thomas Boe Bramsen.

I Eterra tog det cirka tre måneder at analysere teleforbruget og vælge leverandør.

- Vi brugte en hel del tid på projektet, men den investering har tjent sig hjem igen, siger Tom Lindstrøm Svendsen, Eterra.

Læs om den seneste IDC-Analyse, der fortæller, hvordan det er muligt at barbere op til 50 procent af telefonregningen:

Virksomheder spilder millioner på telefoni.

Læs også om NESA, der arbejder på helt at droppe fastnettelefonerne:

Den faste telefon kan undværes

Få svar og overblik med IDC-Analysen
Mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002
Download analysen her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere