Virksomheder spilder millioner på telefoni

Mange danske virksomheder indgår for dårlige aftaler med teleoperatørerne, hvilket resulterer i alt for høje regninger. En ny analyse fra IDC viser, at en virksomhed kan barbere op til 50 procent af den samlede telefonregning ved at slå mobil- og fastnettelefonien sammen.

Danske virksomheder har i de seneste år udstyret en stor del af deres medarbejdere med mobiltelefoner. Men det er sket løbende og uden en samlet plan.

Derfor betaler mange virksomheder alt for meget for deres opkald, viser en ny IDC-Analyse: ?Mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002?.

- Mange virksomheder har simpelthen ikke det nødvendige overblik over deres forbrug. Det betyder, at de ikke indgår de rigtige aftaler og går glip af store besparelser. For enkelte virksomheder drejer det sig om et millionbeløb årligt, siger Mette Søeborg Ahorlu, der som teleanalytiker hos IDC har udarbejdet analysen.

De største besparelser opnås, hvis en virksomhed samler mobil- og fatsnettelefoni hos én operatør.

Grundlaget for besparelserne er mængden, og det er derfor de større virksomheder med mange mobiltelefoner, der kan skære helt op til 50 procent af deres telefonregning. Men også virksomheder med 20-50 ansatte sparer nemt 15 til 20 procent på telefonregningen. Hver tredje danske virksomhed bør endda overveje helt at skrotte fastnettelefonien til fordel for ren mobiltelefoni, viser IDC-Analysen.

- Det kræver dog en grundig analyse af virksomhedens konkrete teleforbrug, hvis de bedste aftaler og dermed største økonomiske gevinster skal hentes hjem, siger Mette Søeborg Ahorlu.

Manglende telepolitik

En ordentlig politik for, hvordan mobiltelefonerne benyttes, kan også være en stor gevinst for danske virksomheder, viser analysen.

Ved bordtelefoner er der en vis tradition for, at samtalen viderestilles til en anden person, hvis den ikke bliver besvaret efter en vis tid. Men med mobiltelefoner forholder det sig noget anderledes.

79 procent lader en mailbox ? mobiltelefonens telefonsvarer - tage sig af ubesvarede opkald, og det kan betyde, at virksomheder mister vigtige ordrer eller kunder.

- Virksomhederne er meget opsatte på at benytte avancerede IT-systemer, så man kan servicere kunder på bedste vis. Men der er ikke samme fokus på telefoni, og derfor får virksomhederne ikke nok ud af de funktionaliteter, der allerede er i systemerne i dag, siger Mette Søeborg Ahorlu.

Læs om erfaringerne fra danske virksomheder, der har sparet millioner af kroner på at samle fastnet- og mobiltelefoni:

Èn operatør giver bonus

Læs om NESA, der arbejder på helt at droppe fastnettelefonerne:

Den faste telefon kan undværes

Få svar og overblik med IDC-Analysen
Mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002
Download analysen her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere