Danske virksomheder har i de seneste år udstyret en stor del af deres medarbejdere med mobiltelefoner. Men det er sket løbende og uden en samlet plan.
Derfor betaler mange virksomheder alt for meget for deres opkald, viser en ny IDC-Analyse: ?Mobiltelefoni i dansk erhvervsliv 2002?.
- Mange virksomheder har simpelthen ikke det nødvendige overblik over deres forbrug. Det betyder, at de ikke indgår de rigtige aftaler og går glip af store besparelser. For enkelte virksomheder drejer det sig om et millionbeløb årligt, siger Mette Søeborg Ahorlu, der som teleanalytiker hos IDC har udarbejdet analysen.
De største besparelser opnås, hvis en virksomhed samler mobil- og fatsnettelefoni hos én operatør.
Grundlaget for besparelserne er mængden, og det er derfor de større virksomheder med mange mobiltelefoner, der kan skære helt op til 50 procent af deres telefonregning. Men også virksomheder med 20-50 ansatte sparer nemt 15 til 20 procent på telefonregningen. Hver tredje danske virksomhed bør endda overveje helt at skrotte fastnettelefonien til fordel for ren mobiltelefoni, viser IDC-Analysen.
- Det kræver dog en grundig analyse af virksomhedens konkrete teleforbrug, hvis de bedste aftaler og dermed største økonomiske gevinster skal hentes hjem, siger Mette Søeborg Ahorlu.
Manglende telepolitik
En ordentlig politik for, hvordan mobiltelefonerne benyttes, kan også være en stor gevinst for danske virksomheder, viser analysen.
Ved bordtelefoner er der en vis tradition for, at samtalen viderestilles til en anden person, hvis den ikke bliver besvaret efter en vis tid. Men med mobiltelefoner forholder det sig noget anderledes.
79 procent lader en mailbox ? mobiltelefonens telefonsvarer - tage sig af ubesvarede opkald, og det kan betyde, at virksomheder mister vigtige ordrer eller kunder.
- Virksomhederne er meget opsatte på at benytte avancerede IT-systemer, så man kan servicere kunder på bedste vis. Men der er ikke samme fokus på telefoni, og derfor får virksomhederne ikke nok ud af de funktionaliteter, der allerede er i systemerne i dag, siger Mette Søeborg Ahorlu.
Læs om erfaringerne fra danske virksomheder, der har sparet millioner af kroner på at samle fastnet- og mobiltelefoni:
Èn operatør giver bonus
Læs om NESA, der arbejder på helt at droppe fastnettelefonerne:
Den faste telefon kan undværes
Få svar og overblik med IDC-Analysen |