Der findes næppe bedre forbrugsstof end penge. Den indsigt fangede fem iværksættere i april 2000. På to år har de med webtjenesten Mybanker.dk skabt et lille overskud og udsigt til stor vækst.
Centrum i forretningen er oplysninger om rentesatser og lånemuligheder hos banker, realkreditinstitutter og kreditkortselskaber. Oplysninger, der skal give forbrugeren overblik og klæde dem på til forhandlinger med pengeinstitutterne, fortæller en stolt administrerende direktør og partner Elisabeth Arendt, der i 2001 kunne notere selskabets første overskud.
Selv om Mybanker kun har eksisteret i to år, så har selskabet allerede haft gang i adskillige forretningsmodeller.
- Vi startede i de glade dot-com dage, hvor intet var umuligt. Vi gik efter at levere gratis indhold og leve af bannerannoncering. - Men udviklingen gjorde det nødvendigt for os at finde andre indtjeningsmuligheder, siger Elisabeth Arendt.
Fra indhold til teknik
En henvendelse fra den nu droppede netbank Firstviewbank, der gerne ville købe nogle beregningssystemer, satte ejerne i gang med et nyt koncept, der i dag står for godt 70 procent af omsætningen i den lille webforretning.
- Vi troede egentlig, at bankerne selv stod for deres webløsninger, men vi fandt ud af, at vores front-end systemer var så gode, at vi kunne sælge dem til bankerne, siger Elisabeth Arendt.
I dag leverer Mybanker for eksempel en webbaseret regnemaskine til 13 banker. Samtidig har Elisabeth Arendt og hendes fire partnere lavet en lille forretning ud af at teste bankernes websites.
- Det er typisk forkerte beregningsmetoder, faktuelle fejl eller manglende opdateringer, vi hjælper dem med at finde og løse, siger Elisabeth Arendt, der har 20 års erfaring fra et pengeinstitut i bagagen.
Computerworld Online skriver gerne om vækstvirksomheder med succes.
Send et tip hvis du kender en virksomhed, der: 1) Er startet inden for de sidste tre år 2) Har internettet som en vigtig del af forretningen 3) Har overskud Send en mail til Christian Lund på redaktionen |
Tilbage til indhold
I dag arbejder folkene bag Mybanker igen hårdt på at tjene penge på deres eget indhold. To betalingstjenester - hvor betalende brugere kan regne sig frem til billigste lånemuligheder til et konkret projekt ? skal sammen med en række aftaler med mediepartnere sikre endnu en pengestrøm.
Mybanker er netop blevet underleverandør til webmedier som Berlingske.dk, JP.dk og Msn.dk, der får stillet oplysningerne fra Mybankers database til rådighed.
På den måde får de økonomisk trængte medier adgang til gratis indhold, mens Mybanker indkasserer annoncekroner fra pengeinstitutter, som blandt andet betaler for, at deres navne i de forskellige oversigter bliver til hyperlink.
Når de tekniske løsninger til mikrobetaling først er på plads, regner Mybanker endog med, at de med deres betalingstjenester kan give pæne afkast til både dem selv og mediapartnerne.
- Vi introducerer mikrobetaling på vores betalingsprodukter om ganske kort tid, og har allerede aftaler på plads med medierne om at dele indtjeningen.
Sikker gevinst
- Som firma er vi i en ret fordelagtig situation, da vi nu har et lille overskud på den daglige drift og har betalt for udviklingen af de nye tjenester. Det betyder, at den kommende indtægt ryger direkte ind på vores bundlinie, siger en glad Elisabeth Arendt.
Foruden Elisabeth Arendt består partnerkredsen i Mybanker af hendes mand John Norden, der også står bag sitet bilsalg.dk, samt Mikael Mogensen, Nikolaj Hendriksen og Karin Lund-Frank. Der er ingen eksterne investorer i projektet.
Omsætningen er endnu kun på godt én million kroner om året, men det lykkedes de fem at skabe et beskedent overskud i regnskabsåret 2001 på godt 40.000 kroner.