I begyndelsen af februar fusionerede de tre Mærsk Data-selskaber, Reflector, Ecarisma og NextVision, for at samle sig i internetkonsulenthuset Ecarisma, med afdelinger i Århus, Odense og København.
Nu, knap tre måneder efter fusionen, fyrer selskabet omkring en tredjedel af sine medarbejdere og lukker afdelingen i Odense.
Administrerende direktør for Ecarisma, Jan Lynghøj, forklarer nedskæringerne med stilstand i branchen.
- Vi mærker, at der er mere stilstand i internetkonsulentbranchen end tidligere. Blandt andet er nye opgaver blevet udskudt, hvorfor vi har været nødt til at se på omkostningsstrukturen, siger Jan Lynghøj.
Omkring tyve medarbejdere er afskediget i Ecarisma, som herefter tæller mellem 40 og 45 ansatte.
Nedskæringerne er først og fremmest gået ud over sælgere og administrative medarbejdere, hvorfor Ecarisma har valgt at lukke Newbiz-afdelingen i Århus.
Ifølge Jan Lynghøj skal det ses som et udtryk for at virksomheden ændrer strategi.
- Fra nu af vil vi være mere fokuserede på få større virksomheder, i stedet for at skyde med spredehagl efter mellemstore virksomheder. Hvor vi før satsede på typisk markedsføring og kold kanvas (lige-på-og-hårdt salg, red.) i Newbiz-afdelingen, tager vi nu udgangspunkt i en account management-profil. Det betyder, at vi fremover vil have en mere grundig dialog med enkelte virksomheder, siger Jan Lynghøj.
Foruden et stort antal sælgere er to programmører og to grafikere blevet opsagt. Herudover har salgs- og markedsdirektør Morten Duch samt direktøren for account management, Søren Langkjær, forladt Ecarisma.
Da fusionsproduktet Ecarisma blev skabt i starten af februar i år, sagde Jan Lynghøj til Computerworld Online, at den store volumen skulle være med til at tiltrække de helt store kunder. På trods af det markante indhug i medarbejderstaben, mener han stadig at Ecarisma kan gøre sig gældende.
- Selvom vi har skåret ned, har vi bibeholdt kernekompetencen i virksomheden. Omstruktureringen betyder, at der er en bedre balance mellem fakturérbare og ikke-fakturérbare ressourcer. Så vi regner med at være profitable lige efter sommer, siger Jan Lynghøj.
Mærsk Data Gruppen ejer gennem selskabet Venture IT 60 procent af Ecarisma.
Ifølge Ecarismas bestyrelsesformand, Kim Kruse, der til daglig er administrerende direktør i Mærsk Data-selskabet LEC, var det en enig bestyrelse, der efter indstilling fra ledelsen besluttede at skære ned.
- Vi vil jo gerne have en levedygtig og sund forretning ud af Ecarisma, siger Kim Kruse, der vil forsøge at få afsat nogle af de fyrede medarbejdere til andre Mærsk Data-firmaer.