CNN?s tyske websted mistede i en periode sin tilstedeværelse på internettet, fordi selskabet havde glemt at forny sit registrerede tyske domænenavn. Og BG banks dot com-adresse leder hen til et koreansk pornosted uden netbank og investeringstips, fordi banken engang mente, at det måtte være rigeligt med en dansk adresse.
Speednames administrerende direktør, Jesper Helbrandt, nævner eksemplerne for at illustrere, hvad der kan ske, når en virksomhed ikke har styr på sine domænenavne.
- Hvis virksomhederne behandlede deres varemærker lige så sløset, som de behandler domænenavnene, stod det skidt til. Domænenavne er som varemærker, og dem skal der værnes om. Mister man et domænenavn, fordi man glemmer at forny det, risikerer man, at ens hjemmeside er nede i flere dage, hvilket kan være særdeles kritisk. Man risikerer også at skulle betale dyrt for at få det igen, siger Jesper Helbrandt.
Succes med erhvervsafdeling
Speednames åbnede i oktober sidste år en erhvervsafdeling netop for at imødekomme virksomhedernes behov for at få overblik over domænejunglen. Og ifølge Jesper Helbrandt har det været en stor succes, hvor mere end 100 af de største danske virksomheder er blevet kunder. Der i blandt bryggerierne, Nilfisk og Rockwool.
- Det er ikke ualmindeligt, at en virksomhed har op til 1000 domænenavne registreret rundt om i verden. Den gang det gik vildest for sig for et par år siden, registrerede alle med en god ide et domænenavn i virksomhedens navn. Det er jo billigt, og der er derfor ingen budgetmæssige problemer i, at registratoren er en marketingchef, IT-medarbejder, en sælger eller lignende. Problemet er, at ingen længere har et samlet overblik over virksomhedens navne, og flere af medarbejderne er måske rejst fra virksomheden siden, siger Jesper Helbrandt.
Speednames Erhverv udvider nu også til Sverige, hvor planerne er at etablere et kontor med rådgivere.
Til forskel fra vores globale online-forretning, der stadig er langt den største del af vores virksomhed, kræver erhvervsrådgivning en personlig kontakt. Derfor tager vi det et skridt af gangen, og nøjes med at tilbyde det der, hvor vi har et lokalt kendskab og en lokal tilstedeværelse, siger Jesper Helbrandt.