Telia har smidt handsken og vil nu tage kampen op mod TDC, der sidder tungt på det danske ADSL-marked.
- I Sverige er Telia nummer et inden for alle telefoniområder, og vi har allerede rundet de første 200.000 ADSL-kunder. Det er med den erfaring og baggrund, vi mener, at Telia har gode muligheder for at tage markedsandele på ADSL-området i Danmark, siger Marianne Nivert, som er koncernchef og CEO i svenske Telia.
Alene i 2002 vil Telias investering nå op over 100 millioner kroner. Pengene skal bruges til at udbygge selskabets infrastruktur.
Telia har allerede 60.000 bredbåndskunder i Danmark gennem Telia Stofa, der bruger kabel-tv-nettet til at levere internet.
Sammen med den nye ADSL-satsning skal det være med til at skabe flere kunder til Telias bredbåndsportal comhjem.dk, der blev lanceret i slutningen af januar.
TDC sidder på markedet
Det svenske teleselskab lader sig ikke skræmme af, at TDC har skubbet al konkurrence væk på det danske marked og ifølge de seneste tal fra Telestyrelsen står for 73 procent af alle ADSL-forbindelser.
- Vi tror på, at vi kan skabe en lønsom forretning, fordi vi har et stærkt produkt kombineret med en anderledes prissætning. At andre har været aktive i markedet i en periode, opfatter vi ikke som en hindring for vores succes. Vi er overbeviste om, at Telias ADSL-bredbåndsløsning vil opleves som særdeles attraktiv, siger Per-Erik Ångman, direktør i Telia Internet Services.
Telia vil på et tidspunkt også tilbyde sine kunder en samlet pakke, der både omfatter telefoni og ADSL.
I første omgang vil den nye bredbåndsløsning blive tilbudt i Storkøbenhavn og efterfølgende i andre større danske byer.