Mobilselskaber binder fortsat kunder

Teleselskabet Orange har måttet sande, at det er en dårlig forretning at sælge mobiltelefoner uden at binde kunderne til selskabet i seks måneder. De største teleselskaber vil ellers gerne af med bindingsperioden, men det fælles fodslag mangler.

Lovgivning skal der til, før mobiltelefonister kan købe mobiltelefoner uden at skulle binde sig til en bestemt operatør i seks måneder.

Det mener i hvert fald Orange, der fra 27. marts genindfører den bindingsperiode, som knytter mobiltelefonen til operatørens net i seks måneder efter købsdatoen.

- Vi erfarede, at en del kunder købte en mobiltelefon med Orange-abonnement uden at bruge det. De puttede slet ikke sim-kortet i telefonen, hvilket i snit kostede os over 500 kroner per kunde, siger Mads Staunskjær, salgsdirektør for Orange.

- Da vi ikke er interesseret i at betale for konkurrenternes kunder har vi genindført bindingsperioden. Vi ville helst have et gennemsigtigt marked, hvor man i stedet konkurrerede på dækning, kvalitet og tjenester, men vi kan ikke afskaffe bindingsperioden, uden at de andre selskaber følger med, siger Mads Staunskjær.

TDC lurepasser

Hos TDC Mobil er det den generelle holdning, at det mest fornuftige ville være at fjerne bindingsperioden. Alligevel var TDC Mobil ikke parat til at følge Orange, der klippede båndene 1. februar i år.

- Rent juridisk kunne vi ikke bare fjerne bindingerne fra den ene dag til den anden. Det ville gå ud over dem, der netop havde tegnet abonnement indenfor de seneste tre-fire måneder, siger TDC Mobils administrerende direktør, Jørgen Weber.

- Vi har dog sat nogle skibe i søen, der vedrører bindingsfrie produkter, siger han.

Ifølge Jørgen Weber ville det optimale være at fjerne både bindingsperioder og terminaltilskud, der stadig er at finde hos enkelte operatører. På den måde kunne teleoperatørerne konkurrere på at levere det bedste abonnement med den bedste service, mens mobilproducenterne konkurrerede på at levere den bedste telefon.

Men der er intet, der tyder på, at teleoperatørerne efterlever det scenarie af sig selv.

Har brug for kritisk masse

Telia er et af de selskaber, der hverken vil slippe tilskud eller bindingsperioder.

- Vi har aldrig lagt skjul på, at vi ønsker at beholde både tilskud og bindingsperioden. På grund af vores markedsposition har vi brug for så mange kunder som muligt. Vi bliver nødt til at opnå en vis kritisk masse, men det kan vi kun ved at sælge telefoner med tilskud og bindingsperioder, siger Telias pressechef, Robert Neimanas.

Brancheorganisation holder sig i ro

Telekommunikationsindustrien, der er teleselskabernes brancheorganisation, vil hverken udtale sig for eller imod tilskud til mobiltelefoner eller aftaler, der binder kunderne til en bestemt operatør.

- Det er ikke noget, vi har en officiel holdning til. Vi må slet ikke drøfte den slags for Konkurrencestyrelsen, siger organisationens direktør, Ib Tolstrup, der dog henviser til, at teleselskaberne i landene omkring Danmark typisk har bindingsperioder på 12 til 24 måneder.

Dermed er det udelukket, at teleselskabernes brancheorganisation går forrest med en opfordring til teleselskaberne om at slippe kunderne fri. Initiativet er overladt til teleselskaberne selv.

Reglen om, at teleselskaberne maksimalt må binde privatkunder til et bestemt abonnement i seks måneder, står i loven om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.

Ifølge Henrik Tommassen, der er specialkonsulent på telepolitisk kontor i Videnskabsministeriet, står loven overfor en generel gennemgang i forbindelse med implementeringen af en række EU-direktiver.

- Hen over foråret vil vi se på hele lovsættet. Men der ligger ikke et konkret lovforslag om at fjerne bindingsperioden, lyder meldingen fra Videnskabsministeriet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere