- Forhandlerne ser direkte salg på nettet som en eksistenstrussel.
Sådan lyder det meget kontant fra Sebastian Jespersen, der er administrerende direktør for selskabet VerticPortals.
Den konflikt, han henviser til, er ikke ny.
Forhandlerne frygter nettet, fordi det giver producenter muligheden for at sælge direkte til forbrugerne og dermed springe det fordyrende forhandlerled over.
Den konflikt mener Sebastian Jespersen at have løst med produktet Microsites, som skal hjælpe blandt andet producenter og distributører med at tilbyde promovering og salg af produkter online - uden at springe forhandlerleddet over.
- Konceptet er at skabe en sammenhæng mellem det, der sker i forskellige virksomheders reklamekampagner og så det, man kan finde på internettet.
I forbindelse med en kampagne i traditionelle medier som tv, avis og radio kan et selskab betale VerticPortals fra 10.000 kroner og op for at få lavet en hjemmeside, der kører samtidig med reklamekampagnen.
Det har blandt andet Citroën, Hewlett-Packard, Trip Trap og tøjfirmaet Peppercorn indtil videre valgt at gøre.
Et Microsite
På hjemmesiden, det såkaldte Microsite, vil der være information om det specifikke produkt og en liste over alle de forhandlere, der fører produktet.
Besøgende kan også vælge at købe produktet, men det sker gennem en specifik forhandler, som kunden selv kan vælge.
- Man byder forhandlerne med ind, og er der forbrugere, som er klar til at købe over nettet, så kan de også det. Men avancen går til forhandlerne, som også står for garantien, siger Sebastian Jespersen fra VerticPortals.
Med et Microsite er det altså meningen, at et produkt skal få den opmærksomhed, internet kan give, uden at det går ud over forhandlerleddet.
Sebastian Jespersen henviser til en rapport fra Boston Consulting Group fra juli sidste år, der viser at 88 procent af alle internetbrugere bruger nettet til at finde informationer om de produkter, de køber offline.
Af de 88 procent køber halvdelen dog slet ikke produkter online, selv om det er muligt.
Derfor vil det, ifølge ham, i sidste ende være en fordel for producenter og distributører, hvis de bevarer et godt forhandlernetværk.
Forhandlere ser rødt
Distributøren Audio Pro er et af de selskaber, som har markedsført et produkt og samtidig haft et Microsite kørende.
- Alle forhandlere ser rødt, når de hører om internettet. Med det her kunne vi gå ud og vise forhandlerne, at internettet er en fordel for dem, siger Peter Olsen, administrerende direktør for Audio Pro.
Audio Pro solgte et højttalersystem til 7000 kroner, og på trods af den relativt høje pris trak det masser af kunder til butikkerne.
Audio Pro er netop blevet dansk distributør af hifi-mærket Marantz i stedet for HiFi Klubben, og der vil om kort tid også komme et Microsite, som skal promovore Marantz.
Hos Audio Pro ser Peter Olsen det som en mulighed for at hjælpe forhandlerne.
- Jeg ser også på det som et salg, hvor jeg skal sælge mig selv som en god distributør over for forhandlerne. De skal ikke have en følelse af, at vi prøver at løbe om hjørner med dem ved at lave vores egen hjemmeside, hvor vi sælger fra.
Når Audio Pro ikke har valgt at lave en traditionel hjemmeside, er det ifølge Peter Olsen fordi, at det er dyrere og langsommere. Samtidig opnår man ikke den dynamik, der kan være i et Microsite, som Peter Olsen sammenligner med en forstørret bannerannonce.
Baseret på eDNA
Microsites er en ASP-model af et stykke software med navnet eDNA, som VerticPortals i et stykke tid har solgt til virksomheder.
VerticPortals har eksisteret som et selvstændigt selskab siden sommeren 2000 og er en joint venture mellem det amerikanske selskab KnowledgeLinks og en række private investorer fra Danmark og England.
Firmaet fik et lille millionunderskud i sit første regnskabsår, mens forventningerne til indeværende regnskabsår, der slutter 30. juni, er et fornuftigt overskud.
Relaterede links
VerticPortals
Audio Pros microsite
Rapporten ?The Multichannel Consumer? fra Boston Consulting Group