Der synes at brede sig en ny erkendelse af, at e-relaterede forretningsændringer tager tid.
Man kan ikke som i visse brætspil springe flere felter frem til ufortjente besparelser på eProcurement, hvis man ikke samtidig ændrer virksomhedens indkøbsrutiner og integrerer sine IT-systemer. Og når det handler om mennesker og IT, tager forandringer ekstra lang tid.
En eksponent for tendensen er for eksempel Gatetrade.net, som for nøjagtig et år siden blev lanceret og dernæst vandt licitationen af DOIP ? Den Offentlige Indkøbsportal. En ? set i bakspejlet ? aldeles halsbrækkende tidsplan for idriftsætning af e-handelsportalen blev præsenteret ? og lige siden har administrerende direktør Steen Gede måttet bruge megen tid på at forklare, hvorfor tidsplanen ikke holdt.
? E-kataloger var en uforudset vanskelig størrelse, og vi er heller ikke langt nok med
back end-integrationen. Men nu er der 14 næsten-integrerede kunder, blandt andre Københavns Kommune og Danske Bank, siger Steen Gede.
Hos den anden store e-indkøbsportal IBX er man kommet lidt længere og har nu transaktioner på 10 milliarder kroner om året og 550.000 varenumre i det skandinaviske e-katalog mod Gatetrades 100.000.
? Men jeg vil give Steen Gede helt ret i, at det er en stor udfordring at få leverandørerne til at levere kvalitetsdata, så vi kan lave ordentlige e-kataloger. Vi skal bruge marketing-rettet materiale, ikke interne produktoplysninger. For at købe en vare skal kunden kunne finde den, siger IBX-direktør Søren Ohm.
Sparer på outsourcing
Hos Danfoss har man folk, nemlig LEC, til at klare integrationen ved e-handel. Udviklingschef Karsten Frandsen smiler stort, når han fortæller, hvor nemt det er at leverandøren blot kan stikke sin internet- eller EDI-forbindelse ind hos LEC, så klarer de resten ? og så sparer Danfoss oven i købet penge på outsourcingen.
? Det var ikke fornuftigt for os at gå i gang med at lave vores egen standard for e-handel nu. Vi er en tung SAP-bruger, og de lægger sig først op ad ebXML om et par år. Så bliver det til gengæld interessant, siger Karsten Frandsen fra Danfoss.
Standardiseringsdirektør hos Dansk Standard, Anne Birgitte Lindholm, lover, at Dansk Standard de næste par år vil gøre alt for, at danske virksomheder kan komme til at høste gevinsterne af de verdensomspændende, åbne udviklingsbestræbelser på at gøre ebXML (eBusiness eXtensible Markup Language) til den standard, der bringer integreret e-handel mellem aktører i hele verden inden for mulighedernes rækkevidde.
Ingen ketchup-effekt
Hos Københavns Kommune viser Gatetrades tests, at en indkøbsordre tager fire minutter af den ansattes tid, når der er fuld integration af IT-systemerne mod 44 minutter ved et traditionelt indkøb.
? Fornuften vil vinde. Og så vil staten i øvrigt bære eProcurement igennem i Danmark, fordi man kræver det af de offentlige institutioner, siger Steen Gede.
Partner i Siticom Fischer & Lorenz, Per Palmkvist Knudsen, er dog for skeptisk til at sætte sine sparepenge i e-handelsportaler.
? E-indkøb er klassificeret som lavthængende frugt, men det tager alligevel sin tid at få den plukket. Jeg tror ikke på en pludselig ketchup-effekt. Vi mangler stadig at se, om folk overhovedet vil handle elektronisk, og om e-portaler tilfører værdi på længere sigt ? eller om en portal kun er en flot udsmykket hovedindgang, som der står i ordbogen, siger Per Palmkvist Knudsen.
Udtalelserne i artiklen stammer fra Dansk Standards eBusiness 2002-konference, som blev afholdt i tirsdags i Bella Center.