Ifølge Icon Medialabs koncernchef Rens Buchwaldt bærer to elementer skylden for, at det gigantiske web-bureau endnu engang kommer ud af et år med stort underskud. Det drejer sig om en uheldig økonomisk udvikling samt en nærmest hetzende presse.
- Fjerde kvartal fortsatte med at udfordre virksomhedens økonomi i takt med, at den generelle økonomiske afmatning holdt virksomheder fra investere i IT. Oven i det har vi som en af industriens pionerer oplevet at være genstand for særdeles kritiske undersøgelser, især i Sverige. På trods af betydelige ændringer i virksomheden, har fokus på gamle sager og selskabsproblematikker stået i vejen for et fokus på vores kerneydelser. Markedet og kunderne har som følge heraf reageret negativt, siger Rens Buchwaldt.
Rens Buchwaldt hentyder til, at den svenske presse har været meget optaget af, at IconMedialab sidste år forsøgte at sælge det skattemæssige underskud i selskabet til en anden virksomhed, der kunne udnytte underskuddet. Sagen blev diskuteret intenst i offentligheden, og især fordi Icon Medialab er et børsnoteret selskab, var der let adgang til detaljerne i sagen. Den svenske Rigsdag besluttede endeligt at lovgive imod den slags handler, hvorefter Icon Medialab ikke kunne hæve gevinsten.
- Det er rigtigt, at Dagens Industri (den svenske pendant til dagbladet Børsen) har kørt hårdt på os. Men generelt synes jeg ikke, vi har fået en dårlig behandling, siger Erik Lorenz Petersen, der er administrerende direktør for IconMedialabs danske afdeling.
- Der er jo en masse svenske aktionærer, der har tabt penge på vores aktier, fordi vi ikke har leveret varen, siger han.
Rykker sammen
Erik Lorenz Petersen trådte til som chef i Danmark i august sidste år. Han har siden da trimmet virksomheden ved blandt andet at halvere antallet af ansatte fra 160 til i dag 80 medarbejdere.
- Vi har tilpasset virksomheden til konkurrencesituationen og er rykket sammen på lidt mindre plads. Dermed står vi godt rustet i år, og indtil videre er vi i Danmark vældigt tilfredse med første kvartal, siger han.
Nærmere detaljer kan han ikke offentliggøre, da Icon Medialab ikke har oplyst omsætning og resultat for selskabets 30 afdelinger rundt om i verden fra Shanghai og Hong Kong til Melbourne, San Fransisco, over Madrid og Wien til København.
Men han kan tilslutte sig, at årsregnskabet 2001 også for det danske kontor er utilfredsstillende.
Samlet fik Icon Medialab et driftsunderskud på 1,08 milliarder svenske kroner i 2001. Det er skabt på baggrund af en omsætning på 1,2 milliarder svenske kroner.
Omsætningen er i løbet af året dalet stødt. Hvor selskabet i første kvartal omsatte for 427,8 millioner kroner, sluttede året med en omsætning på under det halve.
I fjerde kvartal solgte IconMedialab webløsninger for kun 207 millioner svenske kroner, og ved årsskiftet havde selskabet omtrent 69 millioner svenske kroner tilbage i kassen.
I begyndelsen af dette år fusionerede IconMedialab med sin hollandske konkurrent Lost Boys (navnet stammer fra Peter Pan, der bor i Never Never Land med The Lost Boys). Hovedkontoret for det ny selskab skal ligge i Amsterdam. Selskabet redegør for integrationsplanerne og udnævner medlemmerne af den nye ledelse i næste uge.