Teknologien er for dyr, standarderne er ikke på plads, og i sidste ende er der ikke nok penge at tjene. Sådan lyder det nu fra TDC Kabel TV, der det seneste års tid har undersøgt muligheden for at lade sine privatkunder ringe billigt via internettet.
? Vi har brugt en del ressourcer det sidste års tid på at sætte os ind i de tekniske muligheder, og teknikken er til stede, men den er på et niveau, hvor det er så dyrt, at vi ikke tror kunderne vil være med, siger Jes Nicolajsen, som er markedsdirektør hos TDC Kabel TV, til Computerworld Online.
Ved IP-telefoni bruges internettet til at levere telefonsamtaler og andre teleydelser i stedet for de traditionelle telenetværk, og det åbner for både besparelser og mere avancerede funktioner.
Ikke rentabelt
Teknologien er dog ikke nået til det punkt, hvor det er rentabelt, mener Jes Nicolajsen.
? I Europa og USA arbejdes der videre med standarder, og før standarderne er på plads, bliver det ikke billigere. Når standarderne ikke er på plads, kan de enkelte delkomponenter ikke arbejde sammen, og det er for dyrt at udvikle de ting selv, siger han.
Ifølge Jes Nicolajsen skal to ting være på plads, før TDC Kabel TV begynder at tilbyde IP-telefoni. Produktionsapparatet skal være billigt, og det skal være muligt at lave bedre tværgående tjenester. Ingen af delene er på plads endnu.
? Der er ikke nogen i verden, der har sådan noget, og det tager vi som et tegn på, at tiden ikke er moden, siger han.
Optimistiske teleselskaber
Netop manglen på ekstra ydelser er et af hovedproblemerne, ifølge teleanalytiker Torben Rune fra firmaet Netplan.
Han mener, at teleselskaberne har været for optimistiske i forhold til, hvad kunderne ønsker, og at de er blevet overraskede over omkostningerne.
- IP-telefoni fungerer i dag hos virksomheder, men det er ikke slået igennem som en bærende datavej hele vejen fra afsender til modtager, og der kommer til at gå mange år, før det sker. Ingen kan i længden leve med de ekstra omkostninger til implementering af IP-telefoni, uden at der samtidig er nye, ekstra ydelser at tjene penge på.
TDC Kabel TV har købt lidt systemer hjem og brugt personaleressourcer og konsulenter, så i alt er der brugt et lille encifret millionbeløb på at undersøge mulighederne for IP-telefoni, og markedsdirektør Jes Nicolajsen gør opmærksom på, at planerne om IP-telefoni ikke er droppet.
? Nu ved vi, hvad det drejer sig om, og vi følger med i udviklingen. Når standarderne er klar, og vi kan se, at tidspunktet er modent, så vil vi være på banen. Om der går et halvt eller et helt år, er svært at spå om.
Teleanalytiker Torben Rune vil gerne give et forsigtigt bud.
- Hvis jeg skal give en spådom, går der i hvert fald tre til fire år, før mulighederne for IP-telefoni rent netværksmæssigt er klar, siger han.
Allerede for tre måneder siden måtte Telia Stofa, der er TDC Kabel TV's største konkurrent, i et brev til sine kunder forklare, at selskabet på grund af tekniske problemer ikke har en IP-telefoni-løsning klar til tiden.
Hvornår Telia Stofa i givet fald ruller IP-telefoni ud til kunderne tør selskabets administrerende direktør Ole Simonsen ikke give noget svar på.