Det børsnoterede softwarehus Navision har sat punktum for fusionen med Damgaard og forbereder sig nu på at sætte fuld turbo på væksttoget. Målet er en fordobling af den nuværende omsætning til 3,4 milliarder kroner om tre år, forklarede selskabets ledelse på et presse- og analytikermøde tirsdag.
Ifølge planen skal væksten ske organisk og ikke ved opkøb, understreges det. Det er samtidig planen, at det primære driftsresultat før afskrivning af goodwill (EBITA) skal op på 20 procent af omsætningen fra og med regnskabsåret 2003/04.
Hvor meget, man skal lægge i de ambitiøse udmeldinger, er dog noget uklart, idet administrerende direktør Jesper Balser straks efter nedtonede ambitionerne en anelse.
Nedtonede vækstmål
- Vi er ikke skråsikre med hensyn til vækstmålene, så hvis I skriver, at vi skal fordoble vores størrelse på tre år, er det for jeres egen regning. Der er stor forskel på interne mål og ydre mål, der kommunikeres til fondsbørsen, sagde han.
Jesper Balser forklarede Navisions målsætning om en fordobling af omsætningen med, at det er vigtigt at have en ambition, der er kendt af alle medarbejderne, hvis man vil drive en virksomhed fremad.
Ifølge finansanalytiker Morten Poulsen fra Nordea Securities er der gode muligheder for, at Navision kan realisere sine vækstmål.
- Set i lyset af de strategiske initiativer, de har præsenteret, så synes jeg, at det lyder realistisk nok med en fordobling indenfor tre år, siger Morten Poulsen.
Det amerikanske marked er hovedmålet for Navisions ekspansionsplaner, og her er der plads nok til, at det danske selskab kan udvide sin markedsandel betragteligt, vurderer han.
Navisions to største konkurrenter er Great Plains, der er delvist ejet af Microsoft samt SAP, der traditionelt har koncentreret sig om de største virksomheder, men nu også er begyndt at vise interesse for de mellemstore selskaber.
Navisions vækstmål er et led i en overordnet strategi for selskabets udvikling de næste år, som blev fremlagt på analytikermødet i koncernhovedkvarteret i Vedbæk.
Indtil nu har fokus været på at smelte Navision og Damgaard sammen efter fusionen, men nu rettes blikket fremefter.
- Vi mener, at fase ét er blevet succesfuldt afsluttet før tiden. Nu er vi i fase to, og dér skal vi udnytte vores nye styrke til at accelerere væksten, lød det fra Jesper Balser.
Vil være nummer et
Navisions overordnede vision er at blive den førende globale leverandør i markedet for forretningsløsninger til små og mellemstore virksomheder.
Det skal ske ved at fokusere på tre nøgleområder: Markedet, produkter og teknologi samt partnerskaber. Dertil skal lægges underområderne organisation samt alliancer og opkøb.
Der skal satses massivt på det amerikanske marked, som repræsenterer 40 procent af verdensmarkedet. Det samlede verdensmarked for Navisions produkter anslås at have en værdi af 24 milliarder euro, så selvom med en fordobling af Navisions nuværende omsætning på 1,7 milliarder kroner er der god plads til nye erobringer.
Strategien indebærer desuden en øget markedsføring af Navisions brand, ligesom hovedprodukterne Navision Axapta og Navision Attain skal være i fokus.
Endelig indgår det som et væsentligt led i strategien at udbygge partnernetværket massivt og effektivisere de nuværende partnere ved hjælp af uddannelse og tilførelse af nye værktøjer.
Navision opnåede i det netop afsluttede halvår en omsætningsfremgang på 19 procent til 849 millioner kroner, mens periodens resultat før skat og ekstraordinære poster nåede op på 192,3 millioner kroner.
Navision-aktien var klokken 14.30 tirsdag steget med seks procent til kurs 256 på Københavns Fondsbørs.