Sony overgår sig selv
Sony har netop lanceret sit mest ambitiøse digitalkamera nogensinde – den store, flotte 10 megapixel-model DSC-R1.
Rent modelmæssigt er der tale om en vellykket videreudvikling af DSC-F828 fra august 2003. DSC-R1 er ubetinget er det bedste kamera, Sony har fremstillet til dato.
Den gode kvalitet skyldes to faktorer: Sony benytter for første gang en semiprofessionel CMOS-sensor, der er langt større og mere lysfølsom end de tidligere anvendte billedsensorer. Den anden afgørende faktor er optikken. DSC-R1 er udstyret med et fremragende Vario-Sonnar zoom-objektiv, mærket ”Carl Zeiss”.
Den store sensor og den gode optik giver i forening en ganske fremragende billedkvalitet – på niveau med de nyeste spejlreflekskameraer. Så Sony DSC-R1 er en ægte nyskabelse – det er det første ikke-spejlreflekskamera med billedkvalitet helt i top.
Stor CMOS
Den store nyhed i DSC-R1 er CMOS-sensoren, som er i APS-størrelse. Det lysfølsomme areal måler hele 21,5x14,0 mm, og det er faktisk mere end fem gange så stort som i forgængeren F-828.
Opløsningen er kun øget fra 8 til 10 megapixel, men sensoren er nu af samme type som dem, der benyttes i de populære spejlreflekskameraer fra Canon, Nikon, Olympus med flere.
Man kan undre sig over, at det har taget så mange år at få udviklet et kompaktkamera med en ordentlig sensor, men nu er det her altså.
Fordelene er store: De enkelte pixels er langt større end i de små kameraer, så de indfanger meget mere lys. Det giver bedre farver og – allervigtigst – en langt bedre lysfølsomhed. Med DSC-R1 kan du fotografere ved både
ISO 400 og 800 med gode resultater.
Desværre sætter billedstøjen kraftigt ind ved 1600, og indstillingen ISO 3200 skal ikke benyttes som standard – den giver virkelig kornede optagelser.
Super optik
Sony har allieret sig med den tyske glasspecialist Carl Zeiss, og det er der kommet en rigtig god optik ud af. Zoomen strækker brændvidden fra 24 til 120 mm – den er altså begrænset til 5X forstørrelse.
Det er lidt ærgerligt, for det er begrænset, hvor meget kikkertsjov, man kan få med en 120 mm tele.
Til gengæld har man valgt at lade objektivet starte allerede ved en ganske kort brændvidde – blot 24 mm – hvilket altså er en ægte vidvinkel. Det giver rigtig gode muligheder for især indendørs optagelser.
I praksis er der meget stor forskel på en 24 mm vidvinkel i forhold til de gængse 28 og 35 mm, som vi finder i de fleste andre kameraer. Desværre er der ikke indbygget billedstabilisator i objektivet, men det betyder alligevel ikke det store, når telemulighederne er så begrænsede.
Der er dog mulighed for at investere i to objektivkonvertere (0,8X og 1,7X), så brændvidden kan udvides til at dække fra 17 til 204 mm. Objektivet er relativt lysstærkt med maksimal blænde fra F2,8 til F4,8, afhængigt af brændvidden.
Autofokus fungerer, men virker ikke så overbevisende som på spejlreflekskameraer. Til gengæld er der fin mulighed for manuel fokusering.
Man drejer på en ring på objektivet, der aktiverer en servo, hvorved fokus kan flyttes. Samtidig forstørres det midterste søgerområde, så det er let at stille skarpt det rigtige sted. Ydermere kan man med tryk på en knap hurtigt aktivere en hjælpe-autofokus, og det er smart fundet på. Makrofunktionen er en stor skuffelse; kameraets nærgrænse er hele 35 centimeter.
Mange af konkurrenterne (eksempelvis Fujifilm S9500) er netop ekstremt gode med makrooptagelse helt ned til en centimeter fra objektivet, men det kan man ikke med dette objektiv.
Når alt dette er sagt, skal der ikke være tvivl om de optiske kvaliteter i DSC-R1, objektivet tegner skarpt og flot og er fremragende til den 10 megapixel store CMOS-sensor. Skulle man købe en tilsvarende optik i løs vægt, ville den formentlig koste det samme som hele kameraets pris.
En hybrid i flot udførsel
Sony DSC-R1 er ingen letvægter; det er stort og tungt (995 gram). Men udførelsen er flot i sædvanlig Sony-kvalitet.
Lidt utraditionelt er LCD-skærmen placeret ovenpå kameraet, men det fungerer, hvis man ellers kan vænne sig til det. Den interne søger (EVF’en) virker dog ikke overbevisende, den er alt for langsom til at opdatere billedet.
Der er i alt 20 velplacerede knapper og hjul ganske logisk fordelt rundt omkring på det store hus, og betjeningen er ikke særlig indviklet.
Menusystemet er let at navigere i, men mulighederne for mere vidtgående fotografisk fintrimning er også ret begrænsede. Man skal ikke forvente sig et komplet udvalg af fotofunktioner; her halter Sony tydeligt bagefter de ”rigtige” kamerafabrikanter.
Men der er alligevel mange gode kvaliteter i betjeningen. Vi kan godt lide det store drejehjul, der brugs til eksponeringskompensationer. det sidder lige ved tommelfingeren, og man kan følge kompensationens virkning på den udmærkede LCD-skærm.
En anden finesse er lukkertiden, som kan indstilles til meget lange eksponeringer med en smart Bulb-funktion i det manuelle program. Støjreduktionen fungerer rigtig fint, og den aktiveres automatisk ved tider længere end 1/6 sekund.
Den store CMOS-sensor kan desværre ikke lave videooptagelser, eller også har Sony fravalgt denne funktionalitet – måske for at gøre kameraet endnu mere spejlrefleksagtigt?
Her rammer vi ned i en interessant problematik, for hvad skal man egentlig sammenligne dette kamera med? Billedsensor, optik og billedkvalitet er i klasse med de bedre spejlreflekskameraer, mens resten ligner et almindeligt kompaktkamera i den bedre ende.
På den måde ender DSC-R1 som en hybrid, der lidt sætter sig mellem to stole. Objektivet mangler en kraftig tele og en ægte makrofunktion i forhold til de bedste konkurrenter inden for kompaktkameraerne.
I sammenligning med spejlreflekskameraerne er de elektroniske søgere alt for langsomme, og der mangler for meget i kameraets software, til at vi kan kalde det et semiprofessionelt kamera.
Der er mulighed for optagelse i RAW, men filerne er helt unødvendigt store (22 MB), og det tager kameraet en evighed at læse og skrive dem. Men det bliver spændende at følge Sony, nu hvor firmaet har overtaget KonicaMinoltas program af digitale spejlreflekskameraer (Maxxum-modellerne). Vi kommer formentlig til at se mange spændende high-end kameraer i forlængelse af DSC-R1! MK