Struer-koncernen Bang & Olufsen offentliggjorde i dag regnskabstal for 1. halvår 2001/2002. Halvårsmeddelelsen fra virksomheden beretter om et overskud før skat på 98 millioner kroner mod 135 millioner kroner for samme periode året før.
Faldet skyldes hovedsageligt et tab i USA på 30 millioner kroner og forskydninger i produktmikset mod produkter med lavere dækningsgrader, skriver selskabet i meddelelsen. Samtidig fremhæver koncernen, at omkostninger til nye forretningsområder beløb sig på cirka 15 millioner kroner.
Den skuffende omsætning og indtjenings på det amerikanske marked forklares som en følge af den økonomiske afmatning. B&O mener dog stadig, at USA er ?et væsentligt langsigtet vækstmarked for koncernen.?
Hvor markeder som USA og Skandinavien har skuffet på omsætningen, oplever B&O en stigende efterspørgsel på selskabets produkter i Storbritannien, Tyskland og Holland.
Omsætningen for halvåret landede på 1.997 millioner kroner, hvilket er en stigning på syv procent i forhold til året før, hvor koncernen solgte for 1.866 millioner kroner.
Struer-virksomheden lancerede i går et luksus-plasma fjernsyn der kommer til at koste 150.000 kroner i forretningerne. B & O håber på, at produktet vil blive en ny vækstdriver for koncernen, der allerede har modtaget de første bestillinger.