Samlet set er sidste års pladesalg i Danmark faldet 16 procent, mens dansk musik har oplevet et fald på ni procent i forhold til 2000. Det viser en opgørelse over musik-salget i 2001 fra IFPI, der repræsenterer pladebranchen i Danmark.
Sidste år solgte de danske pladeselskaber 15,4 millioner cd?er, hvilket gav branchen en samlet omsætning på 967 millioner kroner. Året før blev der langet 20,2 millioner cd?er over disken, hvilket gav en omsætning på 1,15 milliarder kroner.
Formanden for IFPI, Michael Ritto, beskylder cd-kopieringen for at være hovedårsagen til faldet.
- CD-R kopieringen har stor betydning for, at musikbranchen i Danmark har det hårdt. Problemet er ikke nær så stort for lande som England, Frankrig og USA, hvor der er en helt anden kultur omkring det at kopiere, siger Michael Ritto, der også er administrerende direktør for EMI Music.
Han påpeger dog samtidig, at den musikkopiering, der foregår over nettet, ikke har så stor betydning.
Anders Rou Jensen har gennem en årrække været musik- og filmanmelder på dagbladet Politiken. Han anerkender, at kopiering har en rolle i forhold til det faldende salg af musik, men mener ikke, at det er den afgørende årsag.
- Jeg tror, pladebranchen overvurderer kopieringsproblemet. En af grundene til det faldende salg kan være, at den teknologiske udvikling har overhalet pladebranchen. Den primære målgruppe ? ungdommen ? er dygtig til at orientere sig i nye retninger, og der har pladebranchen være for tunge i betrækket til at omstille sig til en anden måde at sælge og markedsføre musik på, siger han.
- Pladebranchen har i mange år redet på en omsætningsbølge og har derfor vænnet sig til, at omsætningen kom af sig selv. Men måden, man får fat i de unge på, er anderledes, end den var tidligere, siger Anders Rou Jensen.
Ifølge Michael Ritto er det rigtigt, at traditionel markedsføring såsom tv-annoncer, ikke har samme virkning på forbrugerne som tidligere. Men han vil ikke acceptere udsagnet om, at pladebranchen skulle være gammeldags i jagten på nye salgsmetoder.
- Det er unfair at påstå, at vi ikke forsøger med nye tiltag. Faktisk har vi masser af aktiviteter i gang på nettet, via sms?er og på taletidskort. Alligevel sælger de udgivelser, der bliver en succes med den alternative markedsføring, kun mellem 5.000 og 10.000 eksemplarer, forklarer han.
Michael Ritto er dog svag optimist, når det gælder musikåret 2002.
- Vi har i lang tid savnet regulære musikprogrammer på tv. Det bliver der nu gjort noget ved. Desuden begynder der at ske noget med den digitale musikdistribution, hvor der kommer lovlige alternativer. Og her er der på lang sigt et enormt potentiale, mener IFPI-formand, Michael Ritto.