Danskerne køber færre musik-cd?er

På et år er salget af musik-cd?er i Danmark faldet 16 procent. Pladebranchen mener, at hovedårsagen er den stigende cd-kopiering, mens en kulturkritiker kalder branchen en stor supertanker, der har svært ved at vænne sig til nutidens musikmarked.

Samlet set er sidste års pladesalg i Danmark faldet 16 procent, mens dansk musik har oplevet et fald på ni procent i forhold til 2000. Det viser en opgørelse over musik-salget i 2001 fra IFPI, der repræsenterer pladebranchen i Danmark.

Sidste år solgte de danske pladeselskaber 15,4 millioner cd?er, hvilket gav branchen en samlet omsætning på 967 millioner kroner. Året før blev der langet 20,2 millioner cd?er over disken, hvilket gav en omsætning på 1,15 milliarder kroner.

Formanden for IFPI, Michael Ritto, beskylder cd-kopieringen for at være hovedårsagen til faldet.

- CD-R kopieringen har stor betydning for, at musikbranchen i Danmark har det hårdt. Problemet er ikke nær så stort for lande som England, Frankrig og USA, hvor der er en helt anden kultur omkring det at kopiere, siger Michael Ritto, der også er administrerende direktør for EMI Music.

Han påpeger dog samtidig, at den musikkopiering, der foregår over nettet, ikke har så stor betydning.

Anders Rou Jensen har gennem en årrække været musik- og filmanmelder på dagbladet Politiken. Han anerkender, at kopiering har en rolle i forhold til det faldende salg af musik, men mener ikke, at det er den afgørende årsag.

- Jeg tror, pladebranchen overvurderer kopieringsproblemet. En af grundene til det faldende salg kan være, at den teknologiske udvikling har overhalet pladebranchen. Den primære målgruppe ? ungdommen ? er dygtig til at orientere sig i nye retninger, og der har pladebranchen være for tunge i betrækket til at omstille sig til en anden måde at sælge og markedsføre musik på, siger han.

- Pladebranchen har i mange år redet på en omsætningsbølge og har derfor vænnet sig til, at omsætningen kom af sig selv. Men måden, man får fat i de unge på, er anderledes, end den var tidligere, siger Anders Rou Jensen.

Ifølge Michael Ritto er det rigtigt, at traditionel markedsføring såsom tv-annoncer, ikke har samme virkning på forbrugerne som tidligere. Men han vil ikke acceptere udsagnet om, at pladebranchen skulle være gammeldags i jagten på nye salgsmetoder.

- Det er unfair at påstå, at vi ikke forsøger med nye tiltag. Faktisk har vi masser af aktiviteter i gang på nettet, via sms?er og på taletidskort. Alligevel sælger de udgivelser, der bliver en succes med den alternative markedsføring, kun mellem 5.000 og 10.000 eksemplarer, forklarer han.

Michael Ritto er dog svag optimist, når det gælder musikåret 2002.

- Vi har i lang tid savnet regulære musikprogrammer på tv. Det bliver der nu gjort noget ved. Desuden begynder der at ske noget med den digitale musikdistribution, hvor der kommer lovlige alternativer. Og her er der på lang sigt et enormt potentiale, mener IFPI-formand, Michael Ritto.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere