Det er for alvor blevet mørk fimbul-vinter for digitalt tv.
Planerne om et digitalt sendenet med returvej kunne give den gruppe, der er ikke er på internet, nye muligheder for at surfe eller maile fra sofabordet. Samtidig har leverandørerne længe annonceret nye muligheder for spil, quiz'er, interaktive tv-programmer og e-handel med fjernbetjeningen.
Men den nye regering har med en håndbevægelse annulleret medieforliget fra i sommer, der indeholdt planer om etablering af et jordbaseret digitalt sendenet i år 2003. Efter planerne skulle der slukkes for de nuværende analoge tv-signaler i år 2008 ? eller måske allerede i år 2006.
Bag medieforliget står Socialdemokratiet, Det radikale Venstre, SF og CD, men den nuværende kulturminister, Brian Mikkelsen (K), har tidligere været temmelig skeptisk ved udsigt til en udgift til et nyt sendenet i 100 millioner kroners klassen.
Ifølge kilder i Kulturministeriet er der en masse overvejelser i gang, men den nyudnævnte kulturminister har endnu ikke nogen klar holdning til spørgsmålet.
Passivitet for interaktivt tv
Samtidig er penge og realiteter i de mange digitale tv-visioner ved at fryse inde her i vintermørket.
Nokia er endnu ikke klar med den lovede set-top boks, der skal give interaktion med fjernbetjeningen, og den storstilede alliance mellem TV 2, Egmont og Tele Danmark har opgivet at tjene penge på internet-tv.
Ideen med at sælge digitale tv-programmer til tv-skærmen leveret via internet er teknisk mulig, men parterne mener ikke, at de kan tjene penge på det endnu, så planerne er frosset ned.
Oven i det hele er det danske flagskib inden for interaktivt tv, Agency.com, erklæret konkurs af de amerikanske ejere. Men i sidste uge købte medarbejderne virksomheden tilbage, så den genopstår som Visionik Interactive TV med 40 ud af de hidtidige 70 medarbejdere. Det er to år siden, at Visionik blev købt af Agency.com. Virksomheden eksporterer 95 procent af sine interaktive tv-produkter uden for Danmark.
Hvad nytte er det til
Nogle få tusinde danskere har prøvet at se Formel 1 med frit valg mellem ni kameravinkler, køb af eksklusive boksekampe med Brian og Mike og video-on-demand køb med fjernebetjeningen. Men Tele Danmark har haft begrænset succes med Selector boksen, der nu er teknisk forældet uden at få en efterfølger. Ligesom kun ganske få danske forbrugere har kastet sig over de digitale paraboltilbud fra Viasat og Canal Digital.
Og det er stadig usikkert, om et digitalt sendenet skal give danskerne bedre billede på skærmen (biograf i stuen) eller interaktive muligheder (som de har i forvejen på computeren).
Før han blev kulturminister, mente Brian Mikkelsen, at det digitale sendenet er spild af penge. Nu er han gået i tænkeboks.