Der er udstillingshaller, pavilloner, stande og showroom, som man kender det fra alle andre messer. Men de gratis firmabolcher og kuglepinde må man tænke sig til, når Stepstone til februar slår de virtuelle døre op for en online rekrutteringsmesse.
Online-rekruterings tjenester som Stepstone, Monster/Jobline og jobindeks har de seneste måneder oplevet et markant fald i antallet af jobannoncer. For Stepstone har international afmatning betydet et fald på 40 procent i antallet af annoncer i forhold til sidste år, og det har fået selskabet til at gå nye veje i den virtuelle rekrutteringsbranche.
Fra den 5. til den 16. februar kan jobsøgende klikke ind på messen og surfe rundt i forskellige virtuelle udstillingshaller.
Virksomheder får mulighed for at oploade forskellige videopræsentationer, og et chat-modul skal sikre interaktiviteten mellem virksomheden og jobsøgere.
Amerikansk koncept
Inspirationen til messen kommer fra den amerikanske teknik-virksomhed Unisfair, der også står for den tekniske løsning bag Stepstones messe.
Unisfair har gennemført lignende messer i USA og i Isreal, og erfaringen herfra er, at online-messen primært speeder den første udvælgelsesproces i vejret, fortæller administrerende direktør i Stepstone, Anders Fritz-Carlsen.
- Både virksomheden og jobsøgere får hurtigt et billede hinanden, og en jobsøger kan afgøre om virksomheden er interessant inden ansøgningen sendes afsted, siger han.
Andre fordele er ifølge Anders Fritz-Carlsen, at den virtuelle version koster en hel del mindre end de traditionelle messer i den fysiske verden, og at datamining gør det muligt at spore præcist hvor mange ansøgere, der har besøgt hver enkelt virksomhed.
Ingen erstatning for fysisk kontakt
Det virtuelle meese-koncept kan dog ikke sørge for den fysiske kontakt mellem jobsøger og virksomhed, der ofte er afgørende, når den gensidige kemi skal vurderes. Men det er heller ikke ambitionen, fortæller Anders Fritz-Carlsen.
- Online-messen kan på ingen måde erstatte det traditionelle rekrutteringsforløb. Det er først når folk mødes, at de kan beslutte, om de er noget for hinanden. Men en ansøger kan foreksempel undersøge virksomhedernes vægtning af efteruddannelse eller pensionsordninger inden, der sendes en ansøgning afsted, siger han.
Den virtuelle messe i februar opfattes i Stepstone som et Pilotprojekt på den nye messe-form. Derfor har selskabet valgt at rette messen mod jobsøgende indenfor IT og Telekommunikation i de nordiske lande, da denne gruppe i forvejen er vant til at bruge ny teknologi. Stepstone håber at mellem 25 og 30 skandinaviske virksomheder vil være at finde på messen i februar måned.