Solen skinner, træerne og vildvinen lyser grønt foran Sahvas hovedkvarter i København den tirsdag, da Computerworld igen besøger IT-afdelingen. Men IT-chef Hans Ewertsen er ikke glad. Han virker træt, og problemer har tæret på den begejstring, der prægede ham tidligere i projektforløbet.
- Brugerne bliver smidt af. I starten af dagen går det fint, men efterhånden eskalerer problemerne. Når det er værst, kan en Concorde-bruger blive smidt af systemet fem-seks gange på en dag, siger han.
Computerworld Teknik & Net følger løbende firmaet Sahvas overgang til centraliseret og udliciteret IT-drift. Det nye system drives af Nord Data i Hillerød. Det bygger på Citrix MetaFrame-servere, som brugerne rundt om i landet skal kommunikere med via et MPLS-baseret IP-netværk med ADSL-opkoblinger. Den centrale server-installation kører Office 97 og Navision XAL 2.63 på servere med Windows NT 4.0 (oprindelig Windows 2000). XAL kommunikerer med Unix-servere, der kører Oracle 7.3. Oven på Windows-serverne kører Citrix MetaFrame 1.8 med Service Pack 2. Klienterne er Windows 98-pc'er med en browser som adgang til MetaFrame-applikationerne via browser-udvidelsen NFuse. |
Problemet opstår fortrinsvis hos de brugere, der kører Concorde XAL. Og det er begrænset til det nye system, hvor ERP-systemet kører på en Windows 2000-server med Citrix MetaFrame. En tilsvarende installation hos Sahva, hvor serveren kører Windows NT, fungerer til gengæld uden problemer.
Projektet holder pause
Problemerne har betydet, at Hans Ewertsen har slået bremserne i. Projektet med at overgå til en ny driftstruktur er nu fastfrosset, indtil problemet er løst. Brugerne ude i landet kører stadig Office lokalt og Concorde via Citrix-
klienten, der taler med en Windows NT-server med MetaFrame.
- Når vi har fået løst problemet, har vi otte uger tilbage af projektet. De skal bruges til at koble brugerne rundt om i landet på det nye system - i dag er det kun hovedkvarteret, der bruger det. Så endnu har vi slet ikke fået gevinsten ved projektet, siger han.
Han har i øvrigt kun ros til overs for brugerne, der har taget problemerne med en "fantastisk tålmodighed", som han udtrykker det.
Andre har problemet
Opgaven med at løse problemet er lagt over til leverandøren Aston. Og Hans Ewertsen er godt tilfreds med deres indsats:
- De har blandt andet fundet ud af, at der er en anden installation med en lignende opbygning, der har de samme problemer. Vi har også fået nogle bud på en løsning fra Microsoft, men det har ikke hjulpet. Jeg føler, at vi sidder i en låst situation, siger han.
Nu overvejer han at gå tilbage til Windows NT på Concorde-serveren. Men det kan give problemer senere, da NT er et produkt på vej ud.
- Foreløbig prøver vi at rette Èn ting ad gangen og se, om det hjælper. Men vi håber da på, at Navision og Microsoft i fællesskab får løst problemet, siger Hans Ewertsen.
Han er dog ikke i tvivl om, at beslutningen om at satse på tynde klienter er rigtig.
Oprindelig bragt i Computerworld Teknik & Net nr. 40, den 29. maj 2001.