Af Daniel Bergsagel, Computerworld Online
Efterspørgslen på web-konsulent-tjenester er dalende, og virksomhederne følger med. I sidste uge meldte det verdensomspændende firma med hovedkontor i USA, Agency.com, at der skal fyres 190 medarbejdere. Det svarer til 12 procent af arbejdsstyrken. Fyringerne rammer bredt - både hvad angår lande og stillinger, oplyser selskabet. 130 medarbejdere af de 190 fyrede er konsulenter.
I alt håber Agency.com at spare mellem 12 og 16 millioner dollar i 2001.
- Vi har et ansvar for at reagere og følge med markedet, siger administrerende direktør Chan Suh, der dog er overbevist om, at Agency.com står tilbage som en af de store selskaber, når krisen og udskillelsen af selskaber i konsulentbranchen er overstået.
I Danmark har Agency.coms ledelse (tidligere Visionik) ikke mange kommentarer til meddelelsen fra ejeren i USA. Den danske afdeling søger på sin hjemmeside 14 nye medarbejdere.
- Det kommer ikke til at betyde noget særligt herhjemme, og vi søger stadig medarbejdere til de ledige stillinger, siger Jørgen Lembke, der er leder af Agency.coms globale division for interaktivt TV.