Af Malene Grouleff, IDG Online
En check på maksimum 785 millioner kroner. Det er, hvad forsikringsselskabet Lloyds vil tilbyde sine kunder, hvis de bliver ramt af digitale indbrudstyve eller ødelæggende vira. Selskabet, der blev etableret i England tilbage i 1600-tallet, vil for eksempel dække tab forårsaget af stjålne kreditkortnumre. Det skriver Cnet.
Lloyds kræver dog af sine kunder, at de skal gennem en omfattende certifiseringsproces for at kunne tegne cyberforsikringen.
Målgruppen for den ny forsikringstype er især firmaer, der har alle deres aktiviteter på nettet, for eksempel onlinemusikbutikker.
Foreløbig er det meget få forsikringsselskaber, der specifikt tilbyder forsikring af data. Og når de gør det, er det typisk til astronomisk høje priser.
I Danmark har selskabet Codan ét tilbud, der dækker hackerangreb og drifttab, mens virksomheden kommer på benene igen efter sådan et angreb. Produktet har dog aldrig været markedsført i de tre år, det har ligget klart, og der er heller aldrig solgt sådan en forsikringsløsning.
Markedet for Llyods ny forsikring synes dog at være til stede. Amerikanske FBIs undersøgelser viser, at ni ud af ti virksomheder har haft sikkerhedsproblemer siden marts 1999.