Elselskaberne har lært af orkanen

De tusinder af danskere uden strøm under orkanen i begyndelsen af december havde mere end svært ved at komme i kontakt med deres elselskab. Bliver der problemer med elforsyningen på grund af år 2000-problemet, så er der langt flere til at tage telefonen hos elselskaberne.

Af Magnus Bredsdorff

Det bliver lettere at komme igennem til elselskabet nytårsaften, hvis strømmen går, end det var for de tusinder af danskere, der måtte undvære strøm efter orkanen i begyndelsen af december.
? Sådan en orkan virker som en slags generalprøve for vores beredskab, og med den meldte storm i sidste uge fik elselskaberne endnu en mulighed for at afprøve deres beredskab, forklarer informationschef Klaus Frimodt, Danske Energiselskabers Forening.

Generelt mener han, at de danske elselskaber er tilfredse med deres tekniske beredskab. Teknisk er der også stor forskel på en storm og år 2000-problemet.
Til gengæld var elselskaberne langt fra klar til at informere alle de kunder, som mistede strømmen, og som ringede til selskaberne for at få et svar på, hvornår den kom igen.
? Vi havde ikke forventet, at folk ville ringe ind i så store mængder, og at de var så utålmodige og krævede at få besked nu og her, fortæller Klaus Frimodt.

Et af de hårdest ramte selskaber var sjællandske NESA, landets største elselskab. År 2000-ansvarlig Ture Røes oplyser, at selskabet fik 7.000 opkald på en time.
? Vi måtte erkende, at vi ikke kunne håndtere det, siger han.
Derfor sætter NESA flere medarbejdere til at tage telefonen nytårsaften. Samtidig har selskabet indgået en aftale med et eksternt call-center, som kan tage opkaldene, hvis alle selskabets egne medarbejdere er optaget.

Nordvestsjællands Energiforsyning (NVE) var hårdest ramt af orkanen. 50.000 af selskabets 115.000 kunder var uden strøm, da det stod værst til, og heller ikke NVE havde en chance for at besvare alle opkald fra kunderne.
? Vi skal være forberedt på, at folk ringer nytårsaften, hvis noget går galt. Det er vigtigt, at de får mulighed for at konstatere, at nu er de igennem til selskabet, siger informationschef Niels Sveistrup.
Elselskaberne forventer dog ingen problemer med årtusindskiftet. Alle selskaber har erklæret sig klar til at håndtere datoerne i det nye år, men de opretholder alligevel et stort, teknisk beredskab til alle tænkelige situationer. Hvis telefonnettet går ned, har NESA eksempelvis fundet gamle kortbølgeradioer frem for at sikre kommunikationen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis