Indhold
Med en smule teknisk snilde og materialer for et par tusinde kroner, kan biltyve i fremtiden stjæle biler lettere end nogensinde før. Problemet er at krypteringen i de såkaldte RFID-chips er for svag.
RFID står for Radio Frequency Identification, og chippen er i stand til at identificere sig med et elektromagnetisk radiosignal som svar på et andet radiosignal, der for eksempel udsendes fra informationsstandere eller biler.
I januar publicerede forskere, fra The Johns Hopkins University (JHU) i Baltimore og RSA Security Inc.'s RSA Laboratorier i Bedford, Massachusetts, en teknisk analyse af en RFID-teknologi fra Texas Instruments.
Teknologien hedder Digital Signature Transponder (DST) og bruges blandt andet i Fords 2005 bil-modeller samt i benzinselskabet Exxon Mobil Corps betalingskort.
Analysen viste, at den noget forældede 40-bits-kryptering nemt ville kunne knækkes og det har forskerne nu gjort.
Ikke alene lykkedes det forskerne at stjæle en bil, de kunne såmænd også tanke den op på Exxon-tankstationer.
Det tog forskerne to måneder at knække krypteringen, men da det først var gjort, var det ikke noget problem at stjæle både biler og benzin.
Det tog således forskerne under to timer at finde frem til krypteringsnøglerne i fem betalingskort og derefter var det en smal sag at få tanket bilen op.
Texas Instruments mener dog ikke, at det er noget problem at forskerne kunne komme ind i bilen, for de skulle stadigvæk selv finde ud at at starte den.
Dog har firmaet en RFID-chip med 128-bits kryptering, der er noget sværere at knække, som man nu vil øge produktionen af.