Du husker måske Groupcare?
I en efterhånden svunden tid brød virksomheden i gennem lydmuren som et af det nye årtusindes første danske sociale netværk.
Men i dag er virksomhedens stjernestatus falmet, og ifølge det seneste regnskab er Groupcares likviditet så presset, at det har været nødvendigt at gennemføre forhandlinger om kapitaltilførsel.
"En forudsætning for den fortsatte drift er, at disse forhandlinger afsluttes positivt," står der i det netop offentliggjorte regnskab.
Der skulle lappes et par huller
Ifølge Groupcares administrerende direktør, Niels Kaae, er kapitaltilførslen dog ikke livsnødvendig.
"Det var nødvendigt at lappe nogle huller for at sikre arbejdsro på længere sigt. Men vi kunne godt have kørt videre," siger han.
Kapitalen er blevet tilført af virksomhedens eksisterende aktionærer, der består af it-investoren Jesper Jarlbæk, investeringselskabet Advice Netværk og Niels Kaae selv.
Lukker hul på tre millioner
Niels Kaae forklarer, at kapitaltilførslen har været nødvendig, fordi Groupcare i 2005 kastede sig ud i et outsourcing-eventyr i Bangladesh og senere Indien.
Planen var, at Groupcare ud over selv at få udviklet software i Bangladesh også skulle sælge udviklings-opgaver til andre virksomheder.
Men eventyret efterlod et hul i kassen på cirka tre millioner, som nu er blevet lukket, fortæller Niels Kaae.
"Lad mig være ærlig og sige: Det kunne vi ikke finde ud af. Der var tale om en kombination af dårlig planlægning, og nok også lidt manglende købmandskab fra vores side," indrømmer han.
Groupcare har nu afviklet sine aktiviteter i Bangladesh og Indien, men er i dag kunder hos kontoret i Bangladesh.
Stigende omsætning
I 2009 oplevede Groupcare en omsætningsfremgang fra 17,38 millioner i 2008 til 19,95 millioner kroner. Men alligevel faldt overskuddet fra 1,7 millioner kroner efter skat i 2008 til 799.000 kroner sidste år.
I regnskabets ledelsesberetningen betragtes resultatet som "mindre tilfredsstillende".
Niels Kaae forklarer, at virksomheden på trods af den stigende omsætningen ikke indfriede ambitionerne om en vækst i overskuddet, men han deler dog ikke helt ledelsesberetningens pessimisme.
"Det skyldes at vi har en meget, meget krævende aktionærkreds, der naturligvis gerne vil tjene penge," forklarer han.
Selvom Groupcare er mest kendt for sin tidligere så populære community-del, så tjener virksomheden i dag langt størstedelen af sine pegne på at sælge CRM-systemer til det danske foreningsliv.