Computerworld News Service: Selvom officielle undskyldninger fra BP til verden for den store miljøkatastrofe i den mexicanske golf (og endda fra et medlem af den amerikanske kongres til BP) er løbet med overskrifterne på det seneste, så har det også føjet med en del undskyldninger i it-branchen i første halvår 2010.
Google undskylder for privatlivskrænkelserne fra Buzz og Street View
Google erkendte i februar at have dummet sig med hensyn til udrulningen af det sociale netværksværktøj Buzz og foretog en række ændringer, der imødekom de privacy-bekymringer, der var opstået især i kraft af automatisk tilmelding i tjenesten af alle sine kontaktpersoner.
"Vi har hørt jeres feedback højt og tydeligt, og siden vi lancerede Google Buzz for fire dage siden, har vi arbejdet i døgndrift for at imødekomme de bekymringer, I har rejst," skrev Todd Jackson, der er produktchef hos Gogle, i et blogindlæg.
"Vi er kede af at have været årsag til bekymringer og har lige siden arbejdet hårdt på at forbedre tingenes tilstand ud fra jeres feedback. Det vil vi fortsætte med at gøre," tilføjede han.
I maj blev Google udskældt for en anden fejlvurdering i forhold til privacy og kom endnu en gang med en uforbeholden undskyldning: "Googles udviklingshold arbejder hårdt på at gøre sig fortjent til din tillid - og vi er ekstremt opmærksomme på, at vi her svigtede slemt. Vi beklager dybt denne fejl og er fast besluttede på at lære, alt vi kan af vores fejl."
Denne gang blev virksomheden ristet, fordi dens Street View-biler havde indsamlet information om folks internet-kommunikation fra åbne trådløse netværk. Men Googles undskyldning var ikke nok til at stoppe forargede grupper fra at gribe til handling. En forbrugergruppe anmodede eksempelvis Federal Trade Commission om at igangsætte en undersøgelse af Google, mens en internetudbyder sagsøgte Google for at have krænket statslig og føderal persondatalovgivning.
Tidligere på året gav Google også en undskyldning til en gruppe kinesiske forfattere for at have skannet deres bøger til brug i et online søgningssystem. Hermed håbede virksomheden at tage brodden af visse ophavsretsbekymringer i Kina angående projektet.
Adobe underskylder for gammel fejl i Flash
Adobe udgav i februar en uforbeholden undskyldning for at have ladet en fejl i sin Flash Player ligge i 16 måneder uden at blive rettet på trods af det faktum, at browserplugin'et var blevet opdateret fire gange, siden fejlen blev opdaget.
Adobe rettede til sidst fejlen i beta-udgivelsen af Flash Player 10.1. Emmy Huang, der er produktchef for Adobe Flash Player, forklarede i et blogindlæg, at årsagen var en manglende opfølgningsprocedure, og at der ville blive gjort noget for, at der ikke ville ske noget lignende i fremtiden.
McAfee underskylder for antivirus-bommert
McAfee undskyldte i april for den antivirusopdatering, der crashede computere med Windows XP over hele verden, selvom virksomheden hævdede, at problemet kun påvirkede en lille procentdel af kunderne: "Vi underskylder oprigtigt for de gener, dette har skabt for vores kunder."
En pressemeddelelse fra en talsmand for McAfee hævder, at under 0,5 procent af McAfees kunder blev ramt af problemer med opdateringen, som fejlagtigt identificerede en legitim og kritisk Windows-funktion som en virus og stoppede den. Det resulterede i, at computeren blev ved med at reboote.
Den kritisk fejlbehæftede opdatering gik ifølge pressemeddelelsen igennem virksomhedens kvalitetstest, mens dens effekt på kundernes maskiner betegnes som "moderate til væsentlige problemer."
AT&T beder om tilgivelse for brud på e-mailsikkerheden for iPad
Det amerikanske teleselskab undskyldte i juni for et hackerangreb, der blotlagde tusindvis af iPad-kunders e-mailadresser, og lovede at samarbejde med politiet om at retsforfølge de ansvarlige.
"Vi underskylder for denne hændelse og for enhver gene, den har været årsag til," skrev Dorothy Attwood, der er AT&T's direktør for privacy, i en e-mail, der blev sendt til alle de ramte kunder. "Du kan med sindsro fortsat benytte din 3G-tjeneste hos AT&T sammen med din iPad."
En hackergruppe ved navn Goatse Security stjal 114.000 e-mailadresser fra folk såsom stabschef i Det Hvide Hus, Rahm Emanuel, og New York Citys borgmester, Michael Bloomberg, ved at udnytte en side til autentifikation på AT&T's website.
Denne gruppe fandt ud af, at hvis de indtastede et korrekt serienummer for en iPads SIM-kort (et såkaldt ICC-ID), ville login-siden vise den e-mailadresse, der var associeret med den givne iPad. De udviklede derefter et program, der kunne generere tilfældige serienumre, som automatisk blev indtastet på sitet, indtil en e-mailadresse blev returneret, forklarer AT&T.
Informations-lækagen inspirerede til denne satiriske artikel af Network Worlds John Cox.
Facebook undskylder for privacy-mæssige skavanker - på en måde
Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, skrev i maj en slags ikke-undskyldende undskyldning i Washington Post som svar på uro blandt brugerne over det sociale netværks evigt ændrede og ofte forvirrende privacy- og sikkerhedspolitik.
Zuckerberg lovede, at virksomheden ville forenkle tingene for at gøre brugerne mere trygge, selvom nogle såsom de, der støttede Quit Facebook Day, eller klummeskribent for Infoworld.com Robert X. Cringely ikke er overbeviste om, at Facebook virkelig har lært lektien.
Det var ikke Ellen Degeneres mening at såre Apples følelser
Komiker og talkshow-vært Ellen Degeneres gav i maj Apple en undskyldning, efter virksomheden offentliggjorde, at den ikke syntes, at hendes iPhone-spøg var spor morsom.
"Jeg syntes, det var sjovt, og mange andre syntes, det var sjovt," forsvarede hun sig. "Ved I hvem, der ikke syntes, det var sjovt? Folkene hos Apple syntes ikke, det var særligt sjovt."
Apple undskylder for ikke at kunne holde trit med bestillingerne af iPhone 4
Apple undskyldte i denne måned for at have et problem, som ikke kan vække meget andet end misundelse hos de fleste virksomheder: Apples nye iPhone 4 er så populær, at forudbestillingerne af den overbebyrdede virksomhedens onlineordre- og godkendelsessystem.
"Mange kunder blev afvist eller afbrød processen i frustration," forklarede Apple i en pressemeddelelse. "Vi undskylder til alle, som har oplevet problemer, og håber, at de vil prøve igen eller besøge en Apple- eller forhandlers butik, når iPhone 4 kommer i handlen."
Problemet fik de iPhone 4-sultne kunder op af stolene og ud på gaden for at opsøge Apples fysiske butikker, hvor de kunne indgive deres bestillinger.
Oversat af Thomas Bøndergaard