"Vi kan spare både tid og penge," siger Hanne Brandt, it-chef i Home-kæden, om den kommende digitale signatur, NemID, der bliver lanceret 1. juli.
Hun peger på, at selskabet længe har benyttet nettet som adgangsvej, så dets kunder kan få adgang til en række funktioner i forbindelse med hushandler.
"Med NemID i samspil med den digitale tinglysning vil vi tilbyde helt nye muligheder, som både gavner home og vores kunder," siger hun.
Fejlkilder fjernes
Danskerne vil således i fremtiden kunne få direkte adgang til tinglysning med NemID, hvilket ifølge Hanne Brandt vil øge ekspeditionshastigheden, fjerne en række arbejdsgange og eliminere en række fejlkilder, som er forbundet ved en manuel tinglysning på papir.
"Den manuelle tinglysning er ikke særligt fleksibel, men det bliver den digitale. Derfor er vi meget interesserede i, at huskøbere og -sælgere hos Home bruger signaturen," siger hun.
Samtidig har Home planer om at udvide selskabets signatur-model, så den bliver et digitalt bindeled til eksempelvis finansieringsvirksomheder eller andre offentlige registre.
"Vi har jo allerede et tæt samarbejde med banker og realkreditinstitutter, og det ville være oplagt at udnytte i samspil med bolighandlerne," siger hun.
"Vi har naturligvis nogle omkostninger forbundet med at kunne tilbyde NemID til vores kunder - både i form af web-udviklingsarbejde, der skal på plads, og betaling for at bruge NemID," siger Hanne Brandt.
Hun anslår, at betlingen vil blive en udgift på omkring 200.000 kroner per år.
"Det er naturligvis et højt tal, men set i forhold til antallet af hushandler og de omkostninger, vi har på nuværende tidspunkt, er det en udmærket forretning for Home. Vi tror, at man nu har fundet den rette signaturmodel, som vi vil bygge vores it-løsning på," siger hun.