Artikel top billede

Effektiviseringsbehov skaber vækst for SAS Institute

SAS Institute ligger lunt i et voksende marked for business intelligence. Det kan ses i firmaets seneste regnskab.

2009 har været et godt år for software- og it-servicevirksomheden SAS Institute. Ifølge selskabets senest offentliggjorte årsregnskab steg virksomhedens nettoomsætning i Danmark fra 514 millioner kroner i 2008 til 521 millioner i 2009.

Det på trods af at det samlede it-marked ifølge analysefirmaet IDC faldt fire procent samme år.

"2009 var jo et lidt særligt år, hvor der er sket en masse ændringer i markedet, som selvfølgelig har påvirket os såvel som alle andre. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi på trods af det både har haft vækst samt en tilfredsstillende bundlinje," siger Lars Sander Matjeka, direktør for marketing og kommunikation i SAS Institute.

Virksomheden, der udvikler og sælger business intelligence-løsninger (BI), ligger lunt i et marked, der anses af mange for at være et af it-branchens store vækstområder de kommende år.

Ændret motivationsfaktor

Noget af det, der har drevet væksten for SAS i 2009, har i høj grad været, at motivationen for at investere i BI-løsninger, der kan hjælpe til med at analysere og optimere forretning, som resultat af krisen er blevet noget større.

"Da alt kørte flot og godt, der handlede det meget om, at udvide forretningen og skabe innovation. Det, vi har set i 2009, har været, at efterspørgslen efter løsninger, der kan trimme og optimere forretningen, er vokset," fortæller Lars Sander Matjeka.

En stor del af årets omsætning kommer således fra forretningsløsninger, der kan netop det.

Blandt andet har virksomheden leveret en indkøbs-løsning til landets kommuner, der skaber overblik over de kommunale indkøb og får dem strømlinet, så de enkelte kommuner derved kan spare penge ved at samle indkøb hos en enkelt leverandør.

"Opskriften for 2009 har været at finde ud af, hvordan kunderne kan bruge de data, de allerede har, mere aktivt," forklarer Lars Sander Matjeka.

Fortsat fremgang i 2010

Ikke overraskende forventer Lars Sander Matjeka, at væksten fortsætter i 2010.

"Vi skaber vækst igen i 2010. Blandt andet ved at fokusere yderligere på meget specifikke branche- og funktionsløsninger, som adresserer konkrete behov i de enkelte virksomheder," siger han.

Til at udvikle de løsninger er SAS Institute i øjeblikket ved at ansætte 12-15 nye medarbejdere.

"Vi lægger stor vægt på, at de medarbejdere, vi ansætter, har erfaring inden for de brancher, vi gerne vil udvikle løsninger til," siger Lars Sander Matjeka.

Ifølge IDC sidder SAS Institute på 12 procent af markedet for analytiske løsninger, 33 procent af markedet for BI-løsninger og 27 procent af markedet for data warehouse i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering