2009 har været et godt år for software- og it-servicevirksomheden SAS Institute. Ifølge selskabets senest offentliggjorte årsregnskab steg virksomhedens nettoomsætning i Danmark fra 514 millioner kroner i 2008 til 521 millioner i 2009.
Det på trods af at det samlede it-marked ifølge analysefirmaet IDC faldt fire procent samme år.
"2009 var jo et lidt særligt år, hvor der er sket en masse ændringer i markedet, som selvfølgelig har påvirket os såvel som alle andre. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi på trods af det både har haft vækst samt en tilfredsstillende bundlinje," siger Lars Sander Matjeka, direktør for marketing og kommunikation i SAS Institute.
Virksomheden, der udvikler og sælger business intelligence-løsninger (BI), ligger lunt i et marked, der anses af mange for at være et af it-branchens store vækstområder de kommende år.
Ændret motivationsfaktor
Noget af det, der har drevet væksten for SAS i 2009, har i høj grad været, at motivationen for at investere i BI-løsninger, der kan hjælpe til med at analysere og optimere forretning, som resultat af krisen er blevet noget større.
"Da alt kørte flot og godt, der handlede det meget om, at udvide forretningen og skabe innovation. Det, vi har set i 2009, har været, at efterspørgslen efter løsninger, der kan trimme og optimere forretningen, er vokset," fortæller Lars Sander Matjeka.
En stor del af årets omsætning kommer således fra forretningsløsninger, der kan netop det.
Blandt andet har virksomheden leveret en indkøbs-løsning til landets kommuner, der skaber overblik over de kommunale indkøb og får dem strømlinet, så de enkelte kommuner derved kan spare penge ved at samle indkøb hos en enkelt leverandør.
"Opskriften for 2009 har været at finde ud af, hvordan kunderne kan bruge de data, de allerede har, mere aktivt," forklarer Lars Sander Matjeka.
Fortsat fremgang i 2010
Ikke overraskende forventer Lars Sander Matjeka, at væksten fortsætter i 2010.
"Vi skaber vækst igen i 2010. Blandt andet ved at fokusere yderligere på meget specifikke branche- og funktionsløsninger, som adresserer konkrete behov i de enkelte virksomheder," siger han.
Til at udvikle de løsninger er SAS Institute i øjeblikket ved at ansætte 12-15 nye medarbejdere.
"Vi lægger stor vægt på, at de medarbejdere, vi ansætter, har erfaring inden for de brancher, vi gerne vil udvikle løsninger til," siger Lars Sander Matjeka.
Ifølge IDC sidder SAS Institute på 12 procent af markedet for analytiske løsninger, 33 procent af markedet for BI-løsninger og 27 procent af markedet for data warehouse i Danmark.