Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.
Kunderne søger nye kvaliteter hos selskaber, der tilbyder outsourcing-tjenester.
Kodeordene er blandtg andet større engagement i det endelige forretningsudbytte til viden om kundens forretningsområde, konkluderer ny rapport fra Forrester Research.
Ændringen lægger pres på outsourcing-selskaberne.
De tæller blandt andre Indiens største som Infosys Technologies og Tata Consultancy Services (TCS), der hidtil har solgt tjenester med udgangspunkt i lave priser og den nemme adgang til medarbejdere i Indien, lyder det fra Sudin Apte, der er chef-analytiker i Forrester og hovedarkitekt bag rapporten.
Kan ikke længere konkurrere på grundydelser
Den mest almindelige model er kendt som 'tid og materialer', ("time and materials"), eftersom kunderne i sidste ende betaler for et vist antal arbejdstimer fra et givent antal medarbejderne.
Den har nu fået alvorlig konkurrence, fortæller Sudan Apte.
De indiske udbyderes kvalitets-certifikater eller det antal medarbejdere, de kan tilbyde, vil fortsat være vigtige faktorer, men de to faktorer vil ikke længere være udslagsgivende på markedet, tilføjede han.
Udover det store antal indiske virksomheder, der tilbyder tjenester fra landet, findes der desuden en række multinationale virksomheder, som for eksempel IBM og Accenture, som kører operationer via Indien, så de kan drage fordel af den lave pris på medarbejdere i landet.
Omkring 10 til 12 procent af forretningen hos Indiens top fem outsourcere, der afsluttede regnskabsåret 31. marts, kom fra nye engagementer og prismodeller, fortæller Sudan Apte.
Processor er i centrum
Frem for at overflytte eksisterende it-tjeneste-processer til Indien i forsøget på at få dem gennemført til en lavere pris, så vil kunderne nu hellere have udbyderne til at hjælpe dem med radikalt at forbedre den måde, processerne bliver varetaget på.
Det kan blandt andet ske ved at udvikle deres egne platforme med tilhørende processer, software og forretningsmetoder, lyder det fra Sudan Apte.
"Kunderne vil have håndgribelige forretningsfordele frem for billigere medarbejdere alene," siger Sudan Apte.
Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.
Dette bliver CIO'en målt på
Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.
It-afdelingerne i virksomhederne bliver i stadigt højere grad målt på den forretningsværdi, de leverer, og det afspejler sig i det, de forventer af deres egne tjenesteudbydere.
"Tid og materiale"-modellen må desuden se sig slået af nye prismodeller, hvor prisen for eksempel har udgangspunkt i outcome, risiko- og udbyttedeling, sagde Sudan Apte.
Den gamle model, der havde udgangspunkt i medarbejder-omkostninger, vil dog fortsat kunne findes i nogle kunde-konti, tilføjer han.
Kundeservice og brancheviden
De kunder, der står for mere end 50 procent af omsætningen hos Indiens fem største outsourcere, er klar til at skifte til nye modeller, der kræver, at indiske virksomheder investerer mere i kundeservice, branche-viden, research and development (R&D) og skabelse af intellektuel ejendom, siger Sudan Apte.
De fem største indiske outsourcere er vokset med opgaven - blandt andet ved at øge investeringerne i udvikling, account managing og ved at skabe nye former for tilbud.
Infosys har for eksempel introduceret Flypp, der er en platform til levering af mobile applikationer, som virksomheden har målrettet mobil-operatører, der gerne vil skabe en app-store under deres eget brand.
Indiske outsourcere er desuden i gang med at opsætte nye leveringscentre uden for Indien i takt med, at kunderne i højere grad kræver, at leverandøren skal være i stand til at levere tjenester med udgangspunkt i de steder, hvor kunderne findes, forklarer Sudan Apte.
Wipro har for eksempel bygget et udviklingscenter i Atlanta, og TCS fortalte sidste år, at virksomheden er i gang med at udvide forretnings-alliancen med Dow Chemical Company, blandt andet ved at skabe faciliteter i nærheden af Dows globale hovedkvarter i byen Midland i den amerikanske delstat Michigan. Andre indiske virksomheder har desuden bygget centre i Europa, Latinamerika og Kina.
Indiske outsourcere vil desuden skulle fokusere mere på kundedelen, så mulighederne kan demonstreres for de medarbejdere i kundevirksomheder, der er involverede i outsourcing-beslutninger, mener Sudan Apte.
Læs også: Der venter fremtidens CIO guld og grønne skove.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen