Computerworld News Service: Apps, der er helt afhængige af uafbrudt internetforbindelse, er kun halvfærdige, mener Nick Randolph, der er udvikler af Windows Phone 7 og leder af Built to Roam.
Og dem er der mange af.
Nick Randolph påpeger, at brugerne bliver frustrerede over applikationer, der crasher eller mister data, når forbindelsen ryger, fordi de ikke kan synkronisere de seneste ændringer mellem lokalt indhold og online-indhold.
"En af mine mærkesager i forhold til apps er, at de er nødt til at fungere offline. Størstedelen af alle apps er afhængige af konstant internetforbindelse og har en væsentligt nedsat funktionalitet, når de er offline," siger han.
"Det kræver meget mere arbejde at designe applikationer, der fungerer offline, og at udvikle mobilapplikationer kræver meget mere end bare at forstå Microsoft Silverlight."
Nick Randolph mener, at forretningsmulighederne i forhold til udvikling af mobile apps er eksploderet op til udgivelsen af Windows Phone 7. Han opfordrer desuden softwareudviklerne til at lægge ekstra kræfter i udviklingen af applikationerne, så de fungerer på tværs af forskellige platforme.
User experience-designeren Shane Morris, der også er applikationsudvikler, mener, at mange virksomheder flopper inden for applikations- og webudvikling, fordi de undervurderer, hvor vigtig brugeroplevelsen er.
"Det er virkelig let at udvikle en app, man selv kan lide, men man kan ikke anvende sig selv som testbruger. Man er nødt til række ud til verden og forstå, hvem brugerne er, og hvad deres motivationer er," forklarer Shane Morris.
"Mange virksomheder tænker ikke tilstrækkeligt over, hvad de ønsker at opnå og går direkte til design af funktionalitet og det grafiske design, som desuden kommer til sidst."
"Det er nødvendigt, at det samlede design kommunikerer oplevelsen frem for blot at være en øvelse i dekoration og visuelt design."
Han tilføjer, at udviklere bør teste tidligt og ofte, og fremhæver, at man ikke bør vise røde og grønne grafisk elementer uden at adskille dem med en tredje farve.
Nick Randolph påpeger også, at man må sørge for, at grafikken i en applikation ikke påvirker den samlede oplevelse negativt.
"Hvis man begynder at tilføje overflødig grafik overalt og insisterer på at have en hoppende bold stående i det ene hjørne, så gør man sin app langsommere.
"Mobiltelefoner er enheder med en stram strøm-økonomi, og folk bliver ikke glade, hvis du fråser dig igennem deres batterilevetid.
Oversat af Thomas Bøndergaard