Computerworld News Service: Nu hvor mange virksomheder er i fuld gang med at prøve at finde ud af, hvordan de skal bruge sociale netværk som redskab i forretningen, har en it governance-gruppe udgivet listen over de fem største sociale trusler mod virksomheder.
Undersøgelsen, der handler om de risici, som virksomheder bør forberede sig på i brugen af sociale medier, blev udgivet i mandags af ISACA, som er en 43 år gammel international organisation, der tidligere var kendt som Information Systems Audit and Control Association, og som beskæftiger sig med it governance og kontrol.
John Pironti, der er medlem af ISACA's Certification Committee, bemærker, at mange virksomheder allerede kender til en del af faldgruberne, men han mener, at det er de færreste, der har overvejet dem alle.
"Jeg tror, mange virksomheder har gået med skyklapper på," siger John Pironti til Computerworld.
"De forsøger at finde ud af, hvad de skal gøre ved det. Jeg tror, mange virksomheder er lige så bange, som de altid har været, når det handler om ny teknologi som trådløst internet og jump drives."
Men denne gang forsøger de sig med en ny tilgang. Virksomhederne dropper det ikke bare, men anerkender at de ikke kan stoppe udviklingen. De har forstået, at det skal bruges, så hvordan gør man det på en sikker måde?" spørger han.
De største trusler, som fremlægges i ISACA's rapport handler om virus og malware, kidnapning af brands og manglen på kontrol over virksomheds-indhold.
De sidste to er urealistiske forventninger til kundeservice ved 'internethastighed' og overtrædelser af lovgivning om håndtering af informationer.
Giver balance
John Pironti pointerer, at ISACA ikke er ude på at skræmme nogle fra at anvende redskaber med udgangspunkt i web 2.0 eller at afholde nogen fra at favne de sociale netværk. Han mener dog, at virksomhederne skal gå til de nye udfordringer med åbne øjne for både fordele og risici.
Han tilføjer, at de fleste trusler handler om brugere, der ikke forstår, hvordan deres egen adfærd kan påvirke virksomheden. John Pironti bemærker, at det handler om at uddanne medarbejderne i, hvordan et indlæg kan påvirke virksomhedens sikkerhed, skade omdømmet eller udsætte den for risiko for at blive ramt af malware.
"Med sociale medier er der kommet så mange platforme og miljøer, som man skal lære at kende," siger John Pironti.
"Hvilke risici medfører det? Folk tænker ikke over den skade, der kan ske på en organisation."
"De oplever det som en måde at dyrke forholdet til forretningsforbindelser. Vi fjerner en del af det sociale element fra folk, når vi beder dem om at arbejde mere. De savner en balance - en måde at beholde forholdet til venner og bekendte på," vurderer John Pironti.
Og eftersom medarbejderne anvender sociale netværk som Facebook og Twitter - med eller uden virksomhedens velsignelse - så bør arbejdsgiverne tage aktivt del i beskyttelsen af virksomheden.
Ledelsen kan ikke vide, hvad der bliver sagt om virksomheden, hvis ikke der er nogen, der hører efter.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen