Artikel top billede

Danskerne googler heftigt efter Google

Når danskerne går ind på søgemaskinen Google, søger de ofte på ordet "google." Hvordan kan det være?

Søgemaskinegiganten Google med en markedsandel på langt over 90 procent af alle danske søgninger er et eftertragtet brand- også i Googles egen søgemaskine.

For Google er alle tiders femte mest søgt ord i den danske udgave af den populære søgemaskine. Det viser Googles zeitgeist-service, hvor man kan se de mest søgte ord i den danske version af søgemaskinen siden starten i januar 2004.

Og hvorfor så søge på ordet Google i Google, når man allerede er inde på Googles hjemmeside?

"Umiddelbart giver det ingen mening, men det er givetvis et udslag af, at ingen kan huske Googles subdomæner med Analytics, Maps, Videos og andre services. Derfor søger man efter det i Google," forklarer direktør og partner, Lasse Øster Jørgensen, fra web- og brugervenlighedsbureauet Zornig Interactive.

Hvem husker på telefonnumre?

Han forklarer, at udover besværet med at huske komplicerede URL'er, har folk også gjort det til en vane at bruge en søgemaskine frem for til tider knudrede web-adresser.

Det udsagn bakkes op af, at resten af top 10-listen præges af firmanavne som Facebook, Youtube og Krak, der bare lige skal have tilføjet et .dk eller .com for at kunne bruges i browsernes adressefelt.

Og ved at klikke på "google" i zeitgeisten, kommer der da også en liste med Translate, Maps, Earth og andre Google-services frem.

"Mange har jo nok Google som startside, og så er det nemt og bekvemt at bruge søgemaskinen i stedet for browseren. Der er jo heller ingen, der går og husker på telefonnumre. Folk bruger mobiltelefonernes adressebog i stedet for," lyder det fra Lasse Øster Jørgensen.

Google afviser domæne-spekulation

Søgemaskineselskabets danske afdeling er overrasket over, hvor højt dets eget brand ligger placeret i søge-oversigten.

Samtidig afviser selskabet, at det skulle spekulere i komplekst konstruerede URL'er på sine mange services for at lokke folk ind på søgemaskinen og derved fremvise (endnu) flere reklamer for danskerne.

Folks søgemetoder handler mere om generel webadfærd, lyder det fra Google Danmark, som også forklarer, at søgeselskabet har forsøgt at hjælpe med sit relativt nye redesign af søgemaskinen.

Google henviser dermed til den ændring af søgemaskinens brugergrænseflade i maj, som selskabets landedirektør i Danmark, Peter Friis, kaldte for "den største ændring, søgemaskinen nogensinde har lavet."

Ændringen betød blandt andet, at det nu er nemmere at søge på domæner som maps/kort, videoer og dokumenter i selve søgemaskinens brugergrænseflade.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere